مجازات جرم جیب بری

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم جیب‌ بری را شاید بتوان شایع‌ترین نوع سرقت محسوب کرد.
جیب بری

جرم جیب ‌بری از جرایم بسیار رایج جامعه ما است. این جرایم علاوه‌بر خسارت مادی، خسارات روحی و گاه جسمی هم دارند. امروزه در مکان‌های شلوغی مثل مترو، اتوبوس‌ها، فروشگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و… شاهد بروز جرم جیب ‌بری به عنوان یکی از شایع‌ترین نوع سرقت هستیم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات جیب بری در قانون می‌پردازیم.

منظور از جرم جیب ‌بری چیست؟

جیب ‌بری نوعی از سرقت است که طی آن سارق، پول یا اشیاء قیمتی مثل طلا، موبایل و… را از جیب لباس شخص قربانی برمی‌دارد. مال‌باخته در هنگام جیب ‌‌بری، متوجه دزدی نمی‌شود. جیب‌برها سرعت عمل بالایی دارند و گاهی از ترفند‌هایی مثل سوال پرسیدن یا تنه زدن برای ایجاد فرصت مناسب سرقت، استفاده می‌کنند.

مجازات جیب بری در قانون چیست؟

مطابق ‌ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، «هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی، جیب ‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا ۷۴ ضربه شلاق‌ محکوم خواهد شد.» توجه به این نکته ضروری است که در صورت تکرار جرم سرقت، مجازات سارق حسب مورد حداکثر مجازات مقرر در قانون خواهد بود. در تکرار جرم سرقت در صورتی که سارق سه فقره محکومیت قطعی به اتهام سرقت داشته باشد، دادگاه نمی‌تواند از جهات مخففه در‌تعیین مجازات استفاده کند.

جیب بری

اگر جرم جیب ‌بری همراه با آزار قربانی باشد یا سارق برای ارعاب از سلاح استفاده کند، چه مجازاتی در انتظار سارق است؟

اگر سرقت همراه با آزار قربانی باشد، خواه این آزار در حد کشیدن روی زمین باشد یا لگدزدن و… علاوه بر مجازات کلی جرم جیب زنی، به‌موجب ‌ماده ۱۵۵ قانون مذکور «هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد، یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر‌ جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌شود.»

اگر قربانی جرم جیب ‌بری شدید، لازم است چه اقدامی انجام دهید؟

در همان مکان بمانید و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. در این مواقع اظهارات شاهدان صحنه کمک بزرگی به پرونده شما می‌کند. سپس به کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و شکایت کنید. محتویات جیب یا کیف خود و جزییات مال مسروقه را به‌ دقت درج کنید. توصیف چهره سارق، به‌خاطرسپردن پلاک موتورسیکلت یا خودرو سارق، فیلم دوربین مداربسته واقع در صحنه جرم و… از مواردی است که موجب سریع‌تر یافتن سارق می‌شود. کلانتری یا دادسرا، بعد از انجام مراحل قانونی، پرونده شما را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر تهدید به آبروریزی چه عواقبی در پی دارد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …