افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم افترا در صورتی‌ رخ خواهد داد که فرد حتما به یک جرم منسوب گشته و فرد مرتکب قادر به اثبات این جرم نباشد.
مجازات جرم افترا

افرادی هنگام مواجه شدن با دشواری‌ها به سبب عدم کنترل بر خشم و ناراحتی خود، به اهانت و بعضا با سوءنیت جهت رسیدن به خواسته‌هایشان به تهمت زدن و افترا به طرف مقابل اقدام می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم افترا و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم افترا چیست؟

اگر شخصی فرد دیگری را منسوب به یک جرم کرده و اثبات آن جرم توسط شخص برای او مقدور نباشد، وی مرتکب جرم افترا شده است. جرم افترا به دو دسته فعلی و قولی تقسیم شده و مجازات هر یک متفاوت است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مورد افترای قولی به شکل شفاهی قرار گرفتن، شخص شاکی موظف است مدارکی مبنی بر خدشه‌دار شدن اعتبار و آسیب وارده به خود را به دادگاه تسلیم کند.

مجازات جرم افترا

برای مرتکبان جرم افترا مجازات حبس به مدت یک ماه الی یک سال و محکومیت به ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در صورت انتشار مطالب حاوی افترا به شکل چاپ شده، مرتکب به حبس به مدت دو ماه الی دو سال محکوم خواهد شد.

مجازات جرم افترا

تفاوت‌های میان جرایم افترا و توهین

جرم توهین از آن جهت با جرم افترا تفاوت داشته که در جرم افترا صورت گرفته، مرتکب با صراحت جرمی را به دیگری منسوب کرده و از تضمین کننده‌ی اخبار و اسناد است؛ اما در جرم توهین، شخص مرتکب با سوء نیت تنها قصد هتک حرمت طرف مقابل را دارد. اگر شخصی به قصد هتک حرمت دیگری را جانی، فاسق و امثال این واژگان مخاطب قرار دهد، مرتکب جرم افترا نشده و تنها مقصود اهانت و تحقیر کردن طرف مقابل است، اما اگر به صراحت به شخص با استفاده از الفاظی همچون کلاهبردار، قاتل، دزد دیگری را مخاطب قرار داده و حتی تهمت‌های ناموسی بر طرف مقابل روا داشته مرتکب جرم افترا به ناموس یا قذف است که مجازات سنگین‌تری نسبت به سایر انواع افترا داشته و حتی به اعدام نیز منتهی خواهد شد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۲۴ ق٫ظ

    باعث افتخار است اینگونه اطلاع رسانیها دردسترس عموم قرار می دهید تا مردم حق وحقوق خودشان را بهتر مطلع شوند وبه دفاع از خود با ا استناد به قوانین وضع شده یه پیش ببرند

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …