نیمه گمشده طبیعت در نیوزیلند پیدا شد

۹
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکل بسیار ناملموس تخته سنگ‌های موراکی که در ساحل نیوزیلند قرار دارند باعث شده تا تئوری وجود بیگانگان، جانی دوباره بگیرد. بعضی از آن ها شبیه به تخته سنگ های دیگر شده اند انگار که توانسته اند خود را با طبیعت وفق دهند. در حالی که بقیه آن ها هم شکل و شمایلی خاص دارند و هم رنگ های بسیار منحصر بفرد.
موراکی بولدرز

تخته سنگ‌های عجیب موراکی بولدرز

موراکی بولدرز تخته سنگ‌های عجیب و بزرگی هستند که شکلی کروی دارند و در ساحل اتاگو، جزیره جنوبی نیوزلند واقع هستند. این تخته سنگ‌ها شبیه به سیاره‌های مرموز هستند. این تخته سنگ‌ها به اندازه‌ای عجیب و غریب هستند که انگار از فضا روی زمین افتاده‌اند و یا از سیاره‌های دیگر به آن‌جا برده شده اند. راز آن‌ها چیست ؟ چه کسی آن‌ها را به آن‌جا برده است؟ برای دانستن جواب این سوال‌ها با مجله دلتا همراه باشید.

موراکی بولدرز

زیبایی طبیعی و ذاتی تخته سنگ های موراکی

برخی از مردم، موراکی بولدرز را با تخم‌های دایناسور، بقایای آدم فضایی‌ها و یا شواهدی مبنی بر وجود غول‌ها می‌دانند. البته می‌توان گفت که برخلاف این دلیل که سایز آن‌ها بزرگ است و طرح و نقش های عجیبی روی آن‌هاست اما به وجود آمدنشان تنها توسط پدیده‌های طبیعی رخ داده که حتی در دیگر نقاط جهان نیز یافت می‌شوند.

اینها به عنوان سنگ‌های خاصی شناخته می‌شوند که توسط توده‌های معدنی که اغلب در لایه‌ها رسوب می‌کنند، تشکیل می‌شوند. محدوده آن‌ها از اندازه‌ای حدود ۱٫۵ متر تا کمی بیش از ۲ متر می‌رسد.

نیوزلند

افسانه مائوری

قبل از اینکه علم به دنیای ما بیاید، انسان‌ها طبیعت و جهان را به دید یک جادو می‌دیدند. سوال‌های بشر در مورد چگونگی به وجود آمدن برخی از پدیده‌های عمدتا غیرمعمول بصورت افسانه‌ای پاسخ داده شده است و افسانه‌های موراکی بولدرز نیز از این قائده مستثنی نیستند.

در یکی از داستان‌ها که متعلق به افسانه‌های نیوزیلند است گفته شده که مردم کاهوی تیپوآ (مردمی افسانه‌ای) برای کشفیات خود به کنار دریا می‌آمدند.

افسانه مائوری

هدف آن‌ها از این مسافرت این بود که گیاه سیب‌زمینی شیرین را به سرزمین خودشان برگردانند. در طول بازگشتشان طوفانی رخ داد و آن‌ها در مکانی به نام شاگ پوینت متوقف شدند.

بدنه قایق جادویی آنها درهم شکسته شد و به طرز جادویی به سنگ تبدیل شد. سبد و کدوهایی که مارماهی و آب حمل می‌کردند نیز در ساحل ریختند و باعث شدند که قایق‌های کره مانند برای همیشه در ساحل  بمانند.

ساحل اتاگو

این سنگ‌های عجیب چگونه شکل گرفتند؟

هر سنگ با یک هسته آلی مانند برگ، میوه کاج، پوسته، ماهی استخوان یا سایر اقلام گیاهی یا حیوانی شروع شد. ذرات و مواد معدنی، در اطراف مواد آلی در لایه‌های متمرکز به صورت لایه لایه جمع می‌شوند. این فرایند شبیه روشی طبیعی است که مروارید درون یک صدف شکل می‌گیرد. این روند ادامه یافت و به‌تدریج به بیش از میلیون‌ها سال افزایش یافت.

موراکی بولدرز چطور کروی شکل شد؟

همه این سنگ‌های عجیب به صورت کره نیستند و بعضی از آن‌ها شبیه به استوانه و یا تخم‌مرغ هستند. با این حال دانشمندان هنوز هم در مورد فرآیندی قطعی که باعث دایره شدن این سنگ‌ها گشته در حال مطالعه هستند و به نتیجه قطعی نرسیده اند.

توپ‌های غول‌آسای رسوبی

سنگ‌ها چگونه به ساحل راه پیدا کرده‌اند؟

شکل‌گیری بزرگ‌ترین کره‌ها ۶۰ میلیون سال پیش در دریای نیوزلند شروع شده تا به این حالت در بیایند. این سنگ‌ها، بخاطر مواد معدنی داخلشان از لایه‌های رسوبی دیگر سخت‌تر هستند. به همین ترتیب فعالیت‌های زمین‌شناسی باعث شده سنگ‌ها از دریا بیرون زده و در ساحل به این صورت شکل بگیرند.

سنگ‌ها چگونه به ساحل راه پیدا کرده‌اند؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با عجایب دیدنی بیشتر کال جنی؛ دره‌ای که نباید تنها به آن سفر کنید را بخوانید!

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۲۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

  7. داریوش صفرزاده

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ق٫ظ

    سلام عالی خوب است تشکر

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۸ ب٫ظ

      سپاس از اینکه همدل و همراه مجله دلتا هستید. امیدوارم مطالب مجله براتون کاربردی و رشد دهنده باشه.

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…