سلاح‌های محبوب در دوران باستان

۱۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ظهور امپراطوری‌های مختلف در طول تاریخ غالبا نتیجه استفاده از سلاح‌های جدیدتر و مرگبارتر، برنامه‌ریزی استراتژیک، نبوغ سیاسی و جنگ‌های بزرگ زمان خود بوده است.
دوران باستان

در بعضی مواقع انتخاب دقیق سلاح‌ها باعث پیروزی یا کشته شدن در میدان نبرد می‌شد. زمین در طول ادوار مختلف جنگ‌های بی‌شماری را به خود دیده است و بزرگ‌ترین تفاوت این جنگ‌ها در نوع سلاح‌های به کار گرفته شده در آن‌ها بوده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با بعضی سلاح‌های دوران باستان آشنا خواهید شد.

قیچی رومی (Roman Scissor)

قیچی دوران باستان

قیچی رومی یک اسلحه نسبتاً غیرمعمول از دوران باستان در روم است که توسط گلادیاتورها استفاده می‌شد. اما همانند گلادیاتورها، در مورد این سلاح نیز اطلاعات زیادی در دست نیست. این سلاح دارای دو بخش است، یک بخش بلند که از بازوی گلادیاتور محافظت می‌کرد و بخش انتهایی آن که یک تیغه هلالی شکل دارد.

این ترکیب خاص اسلحه‌ای را شکل داده بود که در زمان خود محبوبیت بسیار زیادی داشته است. گلادیاتورها اغلب با دسته‌ای از سربازان می‌جنگیدند که زره‌های توری مانند داشتند بنابراین آن‌ها با استفاده از این اسلحه زره حریف را سواخ و او را از پای در می‌آوردند. از بخش بلندی هم که به بازو وصل می‌شد نیز به عنوان سپر برای جلوگیری از حملات استفاده می‌کردند. شکل و ماهیت این اسلحه باعث شده که همه کاره و کشنده باشد و ضربات سخت و زخم‌های عمیقی به بدن دشمن وارد کند.

شوریکن (Shuriken)

شوریکان دوران باستان

شوریکن یک سلاح معروف ژاپنی است که در فرهنگ عامه به نام “ستاره نینجا” شناخته می‌شود. در حقیقت از این سلاح به عنوان یک سلاح پنهان استفاده می‌شد. شورکین انواع مختلفی دارد و شورکین هیرا معروف‌ترین آن است. این اسلحه مانند یک ستاره با تعدادی لبه تیز بوده و در سبک‌های مختلف ساخته می‌شد.

قسمتهای در معرض دید بدن دشمنان مانند چشم، دست، صورت در برابر شوریکن آسیب پذیرتر بودند. شورکین اغلب توسط سامورایی‌ها و در هنگام حمله استفاده می‌شد؛ گویی که یک شمشیر زن نامرئی جنگ را آغاز می‌کند!

باخ ناکا (Bagh Nakh)

باخ ناکا دوران باستان

باخ ناکا که به معنای “پنجه ببر” است یک اسلحه پنجه مانند از دوران باستان در هند می‌باشد. این سلاح بر اساس پنجه گربه سانان بزرگ ساخته شده است. چهار تا پنج تیغه خمیده بر روی آن وجود دارد که برای دریدن بدن دشمنان استفاده می‌شد.

دو سوراخ در طرفین سلاح وجود دارد که انگشت شست و انگشت کوچک در آن‌ها قرار می‌گرفت و به کاربر اجازه می‌داد تا به راحتی از سلاح استفاده کند. باخ ناکا اغلب توسط مبارزین ماراتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و از آن برای کشتن افضل خان که یکی از ژنرال‌های معروف مغول بود، استفاده شد.

هایپستیس (Hypaspist)

هایپستیس

بر خلاف سایر موارد موجود در لیست، این مورد اسلحه نیست بلکه دسته‌ای از سربازان پیاده نظام نخبه و کارکشته هستند که در ارتش اسکندر بزرگ خدمت می‌کردند. هایپستیس در یونانی به عنوان “حامل سپر” ترجمه می‌شود. هایپستیس‌ها به خاطر قدرت، چابکی و شجاعت خود شناخته شده بودند و تعداد کمی از آنها به عنوان گارد سلطنتی پادشاهی خدمت می‌کردند.

هایپستیس‌های کهنه‌کار با عنوان سپرهای نقره‌ای یا محافظان نقره‌ای شناخته می‌شدند و با اینکه سن بیشتری داشتند اما به دلیل مهارت و تجربه در نبرد مورد احترام همگان بودند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب اختراعاتی که زندگی را راحت‌تر می‌کنند را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  6. علیرضا

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    مطلب خیلی خوبی بود ممنون

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۱۱ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…