سفر تاریخی دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه بین‌المللی فضایی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در نخستین ساعات روز دوشنبه به وقت ایران، فضاپیمای سرنشین‌دار دارگون اسپیس ایکس طی مأموریت کرو-۱ به فضا پرتاب شدن. این فضاپیما پس از بیش از یک روز به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌رسد.
دراگون اسپیس ایکس

ماموریت کرو-۱ نخستین مأموریت عملیاتی سرنشین‌دار در تاریخ است. توسط یک شرکت خصوصی و با یک فضاپیمای تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود. در خرداد ماه نخستین ماموریت سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به مقصد ایستگاه بین‌المللی به صورت آزمایشی انجام شد. پس از نه سال، فضانوردان از خاک آمریکا به فضا فرستاده شدند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره ماموریت دراگون اسپیس ایکس بخوانید.

فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس

موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس (SpaceX) همراه با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس در ساعت ۱۹:۲۷ منطقه‌ زمانی شرقی از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد. فضانوردان مسیری را آغاز کردند که نه فقط دستیابی به ایستگاه را همراه خواهد داشت، بلکه آغاز موفقی برای ماموریت‌های عملیاتی پیوسته به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با فضاپیماهای سرنشین‌دار تجاری خواهد بود.

با این پرتاب موفق، «مایکل هاپکینز» «ویکتور گلاور» و «شانون واکر» از ناسا و «سویچی ناگوچی» (Soichi Noguchi) از آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) سفری ۲۷ ساعته را تجربه خواهند کرد تا در نهایت به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسند. این ماموریت با عنوان Crew-1 شناخته می‌شود. فضانوردان کپسول خود را رزیلینس (به‌معنای مقاومت) نامیده‌اند. خدمه‌ جدید به‌منظور اقامت ۶ ماهه رهسپار ایستگاه فضایی می‌شوند.

فضانوردان دراگون اسپیس ایکس

 مرحله اول موشک فالکون ۹

۱۰ دقیقه پس از این پرتاب بوستر مرحله اول موشک فالکون ۹ با موفقیت روی سکوی دریایی فرود آمد تا برای پرتاب بعدی در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) آماده شود.

همچنین پس از این فرود موفق، فضانوردان مستقر در کپسول دراگون اسپیس‌ایکس با پایگاه زمینی ارتباط برقرار کردند تا پیش‌روی موفق مأموریت کرو-۱ را اعلام کنند.

با توجه به مکانیک مداری و نیاز به هم‌راستا و هم‌سرعت شدن کپسول سرنشین‌دار دراگون اسپیس ایکس با ایستگاه فضایی بین‌المللی، این فضاپیما پس از حدود ۲۷ ساعت به مقصد می‌رسد. این ماموریت یک بار به دلیل مساعد نبودن شرایط آب و هوایی کنسل شد. اگر پرتاب در زمان قبلی انجام می‌شد، دراگون تنها پس از ۸ ساعت و نیم به مقصد می‌رسید.

۲۷ ساعت پس از پرتاب، کپسول دراگون در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو می‌گیرد.

ده سال پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی، فصل جدیدی در انجام مأموریت‌های عملیاتی کم‌هزینه‌تر، مطمئن‌تر و مدرن‌تر به فضا گشوده شود. مأموریت‌هایی که ناسا اولین مشتری آن است اما تنها مشتری آن نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «ناسا در آستانه راه‌اندازی اولین شبکه هواشناسی روی مریخ است» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…