اقدام‎های اصولی دولت در بخش مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهم‎ ترین دغدغه‎های مشترک دولت و مردم تامین مسکن جامعه با توجه به توان خرید و نیازهای موجود است.

به گزارش مجله‎ی دلتا در فاصله سال‎های ۸۶ تا ۹۲ اوضاع  بازار مسکن به سبب  نبود سیاست‎های منطقی دچار نوعی به هم ریختگی شد و در حالی که بخش مهمی از منابع مالی دولت در قالب پروژه مسکن مهر در حال هدر رفتن بود، قیمت‎ها هم در این بازار سر به فلک کشید و قیمت مسکن ساعتی و روزانه بالا می‎رفت تا جایی که قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت‎ها کاملا از حرکت ایستاد و اواسط سال ۱۳۹۱ بازار مسکن وارد یک دوره رکود- تورمی شدید شد.

دولت یازدهم در کنار به ارث بردن تورم افسار گسیخته، رشد اقتصادی منفی، خالی شدن خزانه و سیاست بی انضباط مالی، وارث یک رکودتورمی شدید در بخش مسکن از یک سو و یک پروژه هزینه بر کم فایده به نام مسکن مهر بود و باید برای این بخش برنامه‎ریزی اصولی با توجه به امکانات و شرایط انجام می‎داد.

مجموعه اقدام های دولت در چهار سال گذشته با توجه به شرایط و امکانات در این حوزه از نظر کارشناسان قابل دفاع است که در ادامه به برخی از این اقدام ها نگاهی می اندازیم:

ساماندهی و تکمیل مسکن مهر

پروژه مسکن مهر به باور عموم کارشناسان مسکن یکی از آشفته‎ترین و بی برنامه‎ترین پروژه‎های کلان اقتصادی بود.

این پروژه بدون توجه به نیازهای جامعه بدون جانمایی درست و توجیه فنی و اقتصادی مناسب بود. طراحان این پروژه قرار بود دو میلیون واحد مسکن مهر را قبل از پایان کارشان تحویل دهند؛ اما در عمل این پروژه را با صرف میلیاردها تومان اعتبار  با پیشرفت بین ۱۰ تا ۳۰ درصد رها کردند.

دولت یازدهم با توجه به تعهدات داده شده به متقاضیان، خود را موظف به تکمیل و اصلاح این طرح می‎دانست و موفق شد این طرح را ساماندهی و واحدهای مسکن مهر را تکمیل کند.

 یکی از مهم‎ترین اقدام ها در این حوزه، توقف ساخت مسکن مهر جدید با شرایط قبلی با همراهی دولت و مجلس بود. در کنار آن، دولت یازدهم پروژه مسکن اجتماعی را برای تامین مسکن نیازمندان با دیدگاه کارشناسی طراحی کرد و در حال اجرای آن است.

طراحی بسته‎های تسهیلاتی مناسب

دولتمردان بر این باورند برای حرکت در مسیر خروج غیر تورمی از رکود در حوزه مسکن و پاسخ ‏دهی به نیازهای جامعه در این حوزه و جلوگیری از ایجاد فضایی برای سفته بازان و دلالان برای بردن سودهای آن چنانی، باید بخش تقاضا آرام آرام تقویت شود و از انجام کارهای شتابزده و بی برنامه پرهیز کرد و همین مسیر هم در چهار سال گذشته پیگیری شده و جواب داده است.

یکی از پایه‎های اساسی سیاست‎های دولت در حوزه مسکن بر فعال‎سازی سیستم پس‏ انداز برای خانه ‏دار شدن استوار است و وام خانه‎ اولی‎ها در قالب صندوق پس انداز یکم در بانک  مسکن هم بر این اساس طراحی شده است.

دولت در این باره موفق شد تسهیلاتی مناسب، بلند مدت با سود تک رقمی را آماده و به متقاضیان عرضه کند و حالا کاهش زمان انتظار سپرده‏ گذاری از یک سال به ۱۰ ماه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این باره با بیان این که کاهش زمان انتظار برای دریافت تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، اکنون در هیات دولت در دست بررسی است، گفت: «افزایش سقف تسهیلات بانکی نیز یکی از اولویت‎های وزارت راه و شهرسازی در بخش خانه دار شدن جوانان است که اکنون در کارگروه مربوطه در هیات دولت در دست بررسی قرار دارد.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بازار مسکن با شیب ملایم در حال رونق است، گفت: «افزایش قیمت مسکن در کشور حدود ۵.۶ درصد برآورد می شود که از نرخ تورم کمتر است».

توجه به بافت‎های فرسوده

یکی از سیاست‌های مهم دولت در حوزه مسکن توجه به بافت‎های فرسوده و تحرک در ساخت و ساز و بازآفرینی محله‎های قدیمی است.

برای اجرای همین سیاست است که نرخ سود تسهیلات در بافت‎های فرسوده یک و نیم درصد کم‎تر از سایر بخش‎ها تعیین شده و پروژه‎هایی مهم  در محله‎های قدیمی شهرهای بزرگ برای بازآفرینی اجرایی شده است.

تجربه جهانی نشان می ‏دهد که همه خانوارها برای خرید خانه پول نقد در اختیار ندارند؛ بنابراین  با ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی می‎توانند خانه مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مظاهریان در این باره گفت: در کشور ما نیز بیش از ۲۶۰ هزار نفر در حساب صندوق خانه یکم بانک مسکن سپرده‎گذاری کرده‎اند و طبق ضوابط مربوطه هر ۶ ماه یک بار ذخیره آنها ۲ برابر می‎شود. ما درصددیم در صورت موافقت نظام بانکی این ۶ ماه به ۵ ماه کاهش دهیم.

و ی افزود‎: «در این صورت خانوارها به جای این که یک سال در این حساب سپرده‎گذاری کنند، مدت آن ۱۰ ماه خواهد بود و این امکان فراهم می‎شود تا ۲ ماه زودتر نسبت به خرید خانه خود با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام کنند.»

مظاهریان، نرخ سود تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه از محل صندوق مسکن یکم، در بافت‎های فرسوده را ۸ درصد و در سایر مناطق ۹.۵ درصد اعلام کرد و گفت: «سیاست ما تسهیل گری در استفاده از تسهیلات بانک مسکن است تا خانوارها بتوانند به سهولت نسبت به خرید خانه اقدام کنند.»

به هر حال جهت‎گیری دولت در حوزه مسکن نشان می‏ دهد توجه به پاسخ گویی به نیازهای واقعی در بازار مسکن و جلوگیری از آماده شدن فضا و امکان برای سوداگری در این بازار یکی از اصول اساسی سیاست‎های گرفته شده است و کارشناسان نیز به این اقدام های مهم اقبال نشان داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…