تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه مالی است که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می‌شود به همسر خود بپردازد.
مهریه زن در صورت تمکین نکردن

یکی از مهم‌ترین تکالیفی که در عقد نکاح به عهده مردان قرار گرفته، پرداخت کردن مهریه زن بوده، که عدم پرداخت آن سبب ایجاد ضمانت‌اجراهای قانونی است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تعلق مهریه زن در صورت تمکین نکردن می‌پردازیم.

مهریه زن در صورت تمکین نکردن

به طور کلی تمکین از شوهر به معنای آن است، که زن در امور کلی مربوط به زندگی مشترک همسر خود را بپذیرد و با وی حسن معاشرت داشته باشد. در مقابل ایفای این وظیفه از سوی زن، مرد نیز مکلف شده است، که به زن خود نفقه بدهد و مخارج زندگی مشترک را به نحو احسن تادیه کند. اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می‌شود، آن است که آیا در صورت عدم تمکین مهریه به زن تعلق می‌گیرد؟
به محض اینکه زن و مردی با هم ازدواج کردند و صیغه عقد نکاح خوانده شد، زن استحقاق دریافت مهریه را پیدا می‌کند و پرداخت مهریه زن بر ذمه یا عهده مرد قرار می‌گیرد و هیچ امری نمی‌تواند به مالکیت زن بر مهریه خللی وارد کند؛ حتی عدم تمکین از سوی زن.

به عبارت دیگر، زمانی که زنی از شوهر خود تمکین نکند، باز هم مرد مکلف به پرداخت مهریه زن خواهد بود و به لحاظ قانونی عدم تمکین از سوی زن، مجوزی بابت عدم پرداخت مهریه به زن نیست.

البته این موضوع بدان معنا نیست که زن می‌تواند در قبال همسر خود از ایفای وظایف زناشویی امتناع کند؛ چرا که بر اساس قانون مدنی زن تنها در صورتی حق دریافت نفقه را خواهد داشت، که از شوهر خودش تمکین خاص و عام کرده باشد. بر این اساس، علی‌رغم اینکه عدم تمکین از شوهر و یا خیانت زن موجب محرومیت زن از مطالبه مهریه نمی‌شود و باید مهریه زن خیانت‌کار و یا زنی که تمکین نمی‌کند پرداخت شود، اما اثبات عدم تمکین خانم مجوزی بابت عدم پرداخت نفقه به زن خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مطالبه مهریه در عقد موقت را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. سامی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۳۰ ب٫ظ

    مطالب عالی و اموزنده

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۰۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …