میدان حسن‎آباد؛ نماد معماری دوره رنسانس در تهران (+ویدئو)

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه

میدان حسن‎آباد؛ نماد معماری دوره رنسانس در تهران است و به یکی از نشانه‎های مهم معماری شهری بدل شده و سبک و سیاق خاصش دل از هر بیننده‎ای می‎رباید.

میدان حسن‎آباد؛ نماد معماری دوره رنسانس در تهران

به گزارش مجله دلتا؛ کمتر کسی می‌داند که پیش از ساخت این میدان تاریخی، باغی بزرگ در این محوطه قرار داشته که متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بوده. او پس از گسترش یافتن تهران، آن منطقه را به نام پسرش «حسن»، حسن‌آباد نامگذاری کرد که این وجه‎تسمیه نامگذاری حسن‌آباد است. هر چند که پیش از آن این محله به هشت‌ گنبد معروف بوده.

در حسن‌آباد چهار ساختمان به شکل قرینه توسط «قلیچ‌ باقلیان» و با نظارت معمار و مهندس برجسته ارمنی «لئون‌ تادوسیان» به سبک معماری غربی ساخته شده. حسن‎آباد امروزی جزئی از منطقه ۱۱ در مرکز شهر تهران و در منطقه منیریه  قرار گرفته و از میدان‎های تاریخی و جزء بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

میدان حسن‎آباد؛ نماد معماری دوره رنسانس در تهران

به تازگی ساختمان‎های دور تا دور میدان که وضع بدی داشتند، مرمت شده و این میدان، شکوه اولیه‎اش را تا اندازه‎ای بازیافته است. ساختمان‌های قدیمی بخش جنوب‌ شرقی میدان که شبیه سازه‌های سه سوی دیگر میدان بوده در دوره‌‎ای تخریب و ساختمان بانک ملی با نمای تمام‌ شیشه ‌ای به جای آن ساخته شده . تازگی‎ها در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان جدید بانک، سازه‌ای نمایشی شبیه سازه‌‎های  قرینه‌ای که در طرف‎های دیگر وجود دارند ساخته شده تا تمامیت فضای معماری میدان تا حدودی به شکل اولیه باز گردد.

میدان حسن‎آباد؛ نماد معماری دوره رنسانس در تهران

در بازسازی این میدان تاریخی، تمام خیابان‎هایی که به میدان وارد می‎شوند، سنگفرش و عبور خودروها از آن ممنوع شده. عبور و مرور خودروها فقط از طریق  زیرگذر شمال به جنوب آن که خیابان حافظ را به  خیابان وحدت اسلامی متصل می‌کند، انجام می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…