پرداخت دیه در تصادفات رانندگی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیه به معنای جبران خسارت مالی در مقابل صدمه‌ وارد شده به فرد است.
پرداخت دیه در تصادف رانندگی

در پرداخت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی با دو مبحث پرداخت خسارت‌ بدنی و پرداخت دیه مواجه هستیم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پرداخت دیه در تصادف رانندگی می‌پردازیم.

قوانین پرداخت دیه در تصادف منجر به جراحت

ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه بیان‌گر آن است که اگر در تصادفات رانندگی که تنها موجب آسیب دیدگی شده اما شخصی فوت نکرده است، صندوق تامین خسارت‌های بدنی یا بیمه‌‎‌کننده وسیله نقلیه‌ فرد مقصر باید بعد از دریافت کردن گزارش کارشناسی راهنمایی و رانندگی یا گزارش پزشک قانونی (تنها در صورت لزوم) حداقل پنجاه درصد از دیه تقریب‌ زده را به شخص ثالث مورد خسارت بپردازد.

 

قوانین پرداخت دیه در تصادف رانندگی منجر به فوت

تصادفاتی که متاسفانه به مرگ منتهی می‌شوند دو جنبه عمومی و خصوصی دارند که جنبه عمومی مجازات حبس کشیدن یا مجازات به شکل نقدی است. مجازات خصوصی آن پرداخت دیه و در صورتی‌ که اولیای دم درخواست مطالبه کنند قابل اجرا و پرداخت است.

  • مطابق قانون مجازات اسلامی ماده ۷۱۴ هرگاه بی‌احتیاطی یا نداشتن مهارت کافی راننده برای هر وسیله‌ نقلیه‌ای به قتل غیرعمد منتهی شود فرد به شش ماه تا سه سال حبس و علاوه بر آن پرداخت دیه (در شرایطی که اولیا دم درخواست کنند) محکوم می‌‌شود.
  • تصادفات رانندگی منجر به قتل، قتل به صورت غیرعمدی محسوب شده و مقصر ضامن پرداخت دیه به صورت تمام و کمال است.
  • شرکت‌های بیمه طبق بیمه‌نامه متعلق به فرد مسئولیت پرداخت دیه را بر عهده دارند، با این حال این خسارات باید در حکم دادگاه قید شده باشد، چون در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی‌داند.
  • برای حالتی که هزینه‌ها مازاد بر دیه هستند برای مثال هزینه بیمارستان با این که بین دادگاه‌ها اختلاف رویه وجود دارد، ولی این هزینه‌ها مازاد بر دیه قابل مطالبه بوده و فرد زیان‌دیده می‌تواند با تسلیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر درخواست کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قتل در تصادفات رانندگی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …