چه تعداد از ایرانی‎ها اجاره‎نشین هستند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

چه تعداد از ایرانی‎ها اجاره‎نشین هستند؟ بانک مرکزی اعلام کرده است که بیش از ۲۵ درصد خانوارهای ایرانی در مسکن اجاره‎ای زندگی می کنند. بر این اساس در سال ۹۵ تعداد مستاجران ایرانی ۲۶.۲ درصد بود که در سال ۹۶ این میزان به ۲۵.۹ درصد کاهش یافت .

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبر‎آنلاین، با توجه به اینکه بیش از یک چهارم خانوارهای ایرانی شهری در واحدهای مسکونی اجاره‎ای زندگی می‎کنند، تورم در بخش اجاره‎بها می‎تواند زندگی بخش عظیمی از خانوارهای ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد.

چه تعداد از ایرانی ها اجاره‎نشین هستند؟

بررسی ها نشان می‎دهد نبود توازن میان عرضه و تقاضا، کاهش توان خرید و جهش های ناگهانی در قیمت مسکن در هر دوره و تغییر سبک زندگی مردم در پنج دهه اخیر خرید خانه را با چالش هایی بزرگ روبه رو کرده است .

آمارهای بانک مرکزی نشان می‎دهد پارسال ۶۴.۸ درصد از خانوارهای شهری ایران صاحبخانه بوده اند. این آمارها همچنین تایید می‎کند که ۸.۹ درصد از خانوارهای ایرانی و در حدود ۰.۴ درصد از خانوارهای شهری در مسکن های رایگان زندگی می‌کنند.

بنا بر این گزارش، اجاره‎بها در مرداد ماه امسال در تهران بیش از ۱۴ درصد و در سراسر کشور در مناطق شهری بیش از ۱۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی ها نشان می دهد بسیاری از اجاره‎نشین‎ها برای کنترل هزینه های خود ناچارند واحدهایی را در مناطقی پایین تر یا متراژهای کمتر اجاره تا بتوانند دخل و خرج خود را تنظیم کنند .

سهم مسکن در هزینه‎های خانوار برابر با ۳۳ درصد است که سهم بالایی بشمار می‎رود ،این یعنی داشتن مسکن شخصی یا نداشتن آن می‎تواند در رفاه خانوار ایرانی به شدت تاثیر بگذارد. البته نباید فراموش کرد که بخش مهمی از سبد هزینه  ایرانی ها را خوراک و حمل و نقل به خود اختصاص داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…