سفته سفید امضا اعتبار قانونی دارد؟

۹
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفته یک سند تجاری لازم‌الاجراست که بر اساس آن، صادرکننده متعهد می‌شود مبلغ مشخصی را در یک زمان معین، به‌ گیرنده وجه بدهد. این مبلغ نمی‌تواند از رقم مجاز چاپ‌شده روی سفته بیشتر باشد.
نکات سفته سفید امضا

سفته سفید امضا، امروزه یک عبارت رایج و آشنا است. بیشتر افرادی که در امور تجاری وارد می‌شوند یا به دنبال استخدام در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات مختلف هستند، هنگام بستن قرارداد، با درخواست صدور سفته سفید امضا، مواجه می‌شوند. در صورت عدم آشنایی با سفته سفید امضا، نکات و عواقب حقوقی آن، مشکلات متعددی برای صادرکننده سفته پیش می‌آید. مشکلاتی که رهایی از آن‌ها بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی سفته سفید امضا ، نکات و روش وصول آن می‌پردازیم.

یک سفته چه ارکانی دارد؟

تاریخ صدور و پرداخت (سررسید)، وجه، نام صادرکننده، نام گیرنده سفته و همچنین محل امضا صادرکننده از ارکان سفته محسوب می‌شود. حال که با سفته و ارکان آن آشنا شدید، درک مفهوم سفته سفید امضا، آسان‌تر می‌شود. سفته سفید امضا، سفته‌ای است که در آن نام و امضا صادرکننده وجود دارد، اما سایر ارکان سفته مثل تاریخ پرداخت (سررسید)، وجه و نام گیرنده خالی می‌ماند و در‌واقع تکمیل متن آن به گیرنده سفته واگذار می‌شود. در چنین شرایطی، دارنده سفته می‌تواند این سند را مطابق خواست خود تکمیل کند و برای وصول آن اقدام کند؛ همچنین این امکان برای او وجود دارد که سفته را به فرد دیگری انتقال دهد. از‌ لحاظ حقوقی تاکید می‌شود نکات سفته را بدانید و هرگز سفته سفید امضا، را در اختیار دیگران قرار ندهید. زیرا این کار ممکن است شمارا با وضعیت خطرناکی روبرو کند.

آیا سفته سفید امضا اعتبار قانونی دارد؟

باید بدانید طبق قانون تجارت، وجه سفته باید پرداخت شود و سندی با عنوان سفته بدون امضا در این قانون استثنا محسوب نمی‌شود. بنابراین صدور سفته به‌ صورت سفید امضا و واگذاری تکمیل آن به گیرنده سفته، بر اعتبار سفته اثر نمی‌گذارد. در حقوق ایران سفید امضا پذیرفته شده ‌است و قانون‌گذار فرض می‌کند با امضا سفته، شما به گیرنده وکالت داده‌اید تا سفته را به خواست خود تکمیل و استفاده کند؛ بنابراین با این تصور که سفته سفید امضا، قابل وصول نیست نادانسته خود را دچار مشکل نکنید.

نکات سفته سفید امضا

روش وصول سفته سفید امضا به چه صورت است؟

برای این کار، ابتدا باید مشخصات صادرکننده و گیرنده سفته و تاریخ پرداخت (سررسید) درج شود. سپس از طریق دفاتر الکترونیک خدمات قضایی اظهارنامه‌ای برای صادرکننده در خصوص وصول وجه سفته ارسال شود. در صورتی که ظرف موعد مشخص‌شده نسبت به پرداخت وجه اقدامی صورت نگیرد، باید ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ سررسید سفته، واخواست آن تهیه شود سپس دارنده سفته دادخواست مطالبه وجه سفته را به دادگاه ارائه کنید.

تکلیف کسی که از سفته سفید امضا، سوءاستفاده می‌کند چیست؟

بر اساس ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی، «هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده ‌است یا به هر طریق به‌دست‌ آورده، سوء‌استفاده کند، به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.»

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر موارد صدور چک سفید امضا را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. حمیدرضا

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    سلام بسیار ممنون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      ممنونیم از همراهی شما با مجله ما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۴۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۲۴ ب٫ظ

    ???????????????⭐?

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …