راه‌های درمان بی‌اشتهایی عصبی

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی‌اشتهایی عصبی (Anorexia nervosa) یک اختلال خوردن است که افراد مبتلا به آن به شدت از افزایش وزن می‌ترسند و از خوردن پرهیز می‌کنند
درمان بی اشتهایی عصبی

 بی‌اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی، معروف به بی‌اشتهایی، اختلال در خوردن است که منجر به کاهش وزن شدید می‌گردد. ویژگی‌های اصلی این اختلال عبارتند از کاهش وزن غیر طبیعی، ترس شدید از اضافه وزن و درک نادرست از وزن بدن فرد. مطابق با اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، بی‌اشتهایی عمدتا در زنان نوجوان تشخیص داده می‌شود. با این حال این بیماری در کودکان در سن ۷ سالگی و در بزرگسالان در سن ۸۰ سالگی نیز مشاهده می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان بی اشتهایی عصبی صحبت خواهیم کرد.

درمان بی اشتهایی

علت بی‌اشتهایی چیست؟ 

علت دقیق بی‌اشتهایی عصبی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اختلال برگرفته از ترکیب محرک‌های احساسی، روانی، اجتماعی و جسمی است و ژنتیک و هورمون منجر به توسعه آن می‌شوند. فشار بیش از حد جامعه در خصوص لاغر و جذاب به نظر رسیدن نیز ممکن است عاملی موثر در بروز این اختلال باشد. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ممکن است با بی‌اشتهایی مبارزه نمایند. جهت کاهش وزن و حفظ وزن کم، افرادی که دارای بی‌اشتهایی هستند مواد غذایی با کالری کم می‌خورند، عادات غیر طبیعی غذا خوردن دارند و بیش از حد ورزش می‌کنند. برخی افراد همچنین از مسهل، مدرها (ادرار آورنده) یا داروهای تهوع‌آور جهت از بین بردن غذایی که خورده‌اند استفاده می‌کنند.

علائم بی‌اشتهایی چیست؟ 

برخی علائم بی‌اشتهایی عبارتند از وزن کم بدن، خستگی، پوست رنگ پریده، شکنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، افسردگی، قاعدگی نامنظم، فشار خون پائین و خروج از فعالیت‌های اجتماعی. اگر این اختلال به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد، از قبیل ضربان نامنظم قلب، عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن، کم خونی، پوکی استخوان و مشکلات کلیوی.

کاهش وزن

راه‌های درمان بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی و بی اشتهایی عصبی با سیر: یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بی‌اشتهایی سیر است. سیر به عنوان محرک اشتهای طبیعی وارد عمل می‌شود و به ترشح آنزیم‌های پاک کننده سیستم گوارش کمک می‌کند.

  • ۳ تا ۴ حبه سیر خرد شده را به ۱ فنجان آب اضافه کنید.
  • به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس محلول را از صافی رد کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی سنگ نمک به آن بیافزائید.
  • از این محلول دو بار در روز و برای چند هفته بنوشید.

زنجبیل: زنجبیل ماده غذایی ساده و اثربخش دیگری برای درمان بی‌اشتهایی است. زنجبیل اشتها را تحریک می‌کند؛ بنابراین وعده‌های غذایی خود را فراموش نمی‌کنید. همچنین می‌تواند به صورت اثربخش اعصاب شما را آرام نموده و استرس و اضطراب را کاهش بدهد.

درمان خانگی

درمان بی اشتهایی عصبی با پرتقال: میوه‌های تازه از قبیل پرتقال به صورت اثربخش با تحریک اشتهای شما بی‌اشتهایی را درمان می‌نمایند. پرتقال منجر به افزایش سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. پاکسازی سیستم گوارش مهم است، در حالی که بدون آن شما احساس گرسنگی نمی‌کنید. علاوه بر این، بوی نشاط بخش پرتقال و پوست پرتقال منجر به آرامش اعصاب شده و با اضطراب و افسردگی می‌جنگد.

 نعناع: نعناع اشتهاآور طبیعی است، از این رو جهت درمان بی‌اشتهایی می‌توانید از آن استفاده کنید. طعم عالی، متمایز و عطر جذاب منجر به بهبود اشتها می‌شود. علاوه بر این استرس عاطفی را تسکین می‌دهد.

خواص نعناع

ماساژ: مطالعه‌ چاپ شده سال ۲۰۰۱ در مجله اختلال در غذا خوردن نشان داد که ماساژ درمانی دو بار در هفته علائم بی‌اشتهایی را کاهش می‌دهد؛ سطوح استرس و اضطراب را پائین‌تر می‌آورد. همچنین سطوح دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. همین موضوع تصویر سالم‌تر و مثبت‌تری از بدن را خلق می‌کند.

یک نظر

  1. مانی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    عالی بود ممنون از راهنماییتون و حتما عمل میکنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…