درمان خانگی سوختگی سطحی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوختگی سطحی نوعی از سوختگی‌ است که کمترین آسیب پوستی را به فرد وارد می‌کند. درمان سوختگی سطحی غالبا از طریق روش‌های ساده انجام می‌شود.
درمان سوختگی سطحی

درمان سوختگی سطحی 

سوختگی از شایع‌‌ترین صدمه‌‌های خانگی به ویژه در میان کودکان است. اصطلاح “سوختگی” تنها به احساس سوزش ناشی از آسیب‌ دیدگی اشاره ندارد. سوختگی‌ها با صدمه‌‌های پوستی شدیدی توصیف می‌شوند که به از بین رفتن بسیاری از سلول‌های آسیب دیده منجر می‌شود. بیشتر افراد بسته به علت و شدت سوختگی بدون بروز عوارض و پیامدهای جدی بهبود می‌یابند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان سوختگی سطحی صحبت خواهیم کرد.

سوختگی سطحی (درجه یک)

سوختگی درجه یک: به عنوان سوختگی خفیف در مقایسه با سایر سوختگی‌ها تعریف می‌شود. این نوع سوختگی باعث ایجاد درد و قرمز شدن سطح خارجی پوست (اپیدرم) می‌گردد و به آن سوختگی سطحی نیز می‌گویند.

سوختگی‌ درجه یک کمترین آسیب پوستی را موجب می‌شود. نشانه‌های سوختگی درجه یک عبارت است:

  • قرمزی
  • التهاب جزیی (تورم)
  • درد
  • خشک و پوسته پوسته شدن پوست در زمان التیام یافتن سوختگی

التهاب پوست

از آن رو که لایه بالایی پوست در این سوختگی صدمه می‌بیند، نشانه‌ها و علائم پس از ریختن سلول‌های مرده و پوست‌ اندازی برطرف می‌شود. سوختگی درجه یک معمولاً ظرف ۳ تا ۶ روز التیام می‌یابد، بااین حال در صورت آسیب دیدن ناحیه وسیعی از پوست، بیش از ۳ اینچ، یا سوختگی صورت یا مفصل اصلی باید به پزشک مراجعه کرد. 

درمان سوختگی سطحی

سوختگی‌های درجه یک ممکن است با ریختن آب سرد متداوم روی محل سوختگی، پوشاندن محل سوختگی با سلفون و استفاده از داروهای مسکن درد همچون پاراستامول و ایبو پروفن درمان شوند. اکثر موارد سوختگی‌های درجه یک با درمان در منزل التیام می‌یابد. توجه داشته باشید که درمان سریع‌‌تر سوختگی به معنای التیام سریع‌‌تر است.

رعایت توصیه‌های زیر برای درمان سوختگی درجه یک مفید است:

  1. محل زخم و سوختگی را به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر در آب سرد بگذارید. آب سرد در درمان سوختگی و ممانعت از گسترش سوختگی‌های بزرگ به قسمت‌های دیگر بسیار مفید است.
  2. آلوئه‌ ورا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی شناخته شده‌است. دارای خواص قابض و ضد درد است و به همین دلیل به درمان سریع سوختگی کمک می‌کند.
  3. ابتدا سوختگی را با سرکه یا آب سرد شستشو دهید. بعد ۱ یا ۲ برگ تازه‌ آلوئه‌ورا بردارید. برگ‌ها را فشار دهید و ژل داخل آن‌ها را خارج کنید. سپس به طور مستقیم این ژل را روی سوختگی‌تان بگذارید. باید اجازه بدهید ژل مدتی همان‌جا بماند چرا که اثر خنک‌کننده دارد و سوختگی را به سرعت درمان می‌کند.

سوختگی سطحی

در نظر داشته باشید که:

  • برای تسکین درد استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • برای تسکین پوست از کرم یا ژل آلوئه‌ ورا استفاده کنید.
  • برای محافظت از ناحیه آسیب‌دیده روی آن پماد آنتی بیوتیک بمالید و آن را با باند پانسمان ببندید، البته پانسمان نباید سفت و محکم باشد.

در درمان سوختگی سطحی می توانید ماسک سدر را نیز امتحان کنید.

به هیچ وجه یخ روی سوختگی نگذارید، چون یخ در این مورد نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب‌دیدگی را تشدید می‌کند. از قرار دادن پنبه روی سوختگی خودداری کنید، چون ممکن است تارهای کوچک پنبه به محل سوختگی بچسبد و احتمال بروز عفونت را افزایش دهد.

علائم سوختگی های سطحی

علائم اصلی سوختگی‌های سطحی شامل موارد زیر هستند:

  • درد: میزان درد در این حالت ارتباطی با شدت سوختگی ندارد، زیرا اکثر سوختگی‌های جدی می‌توانند بدون درد باشند.
  • پوست انداختن
  • قرمزی پوست
  • شوک زده شدن: علائم در این حالت شامل سفید و سرد شدن پوست، ضعف، رنگ پریدگی لب‌ها و ناخن‌ها، و کاهش هوشیاری است.
  • ورم
  • سفید یا ذغالی شدن پوست

درمان خانگی سوختگی

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۴۴ ق٫ظ

    بسیار عالی وامونده

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…