کارآمدی ۹۰ درصدی واکسن ویروس کرونا فایزر

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غول داروسازی فایزر (Pfizer) با اعلام نتایج مثبت اولیه از کارآزمایی واکسن ویروس کرونا در رقابت نفس‌گیر جهانی که با سرعتی بی‌سابقه درجریان است، از سایر رقبا پیش افتاد.
واکسن ویروس کرونا

داده‌های اولیه فایزر از کارآمدی ۹۰ درصدی واکسن ویروس کرونا حکایت می‌کند

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که تجزیه‌وتحلیل اولیه از کارآزمایی واکسن ویروس کرونا آن‌ها نشان می‌دهد واکسن در پیشگیری از کووید ۱۹ به‌شدت مؤثر است. درحالی‌که جهان با نگرانی درانتظار هرگونه خبر مثبت درباره‌ی دنیاگیری ویروسی است که تاکنون بیش از ۱/۲ میلیون انسان را به کام مرگ کشانده، کارآمدی واکسن فایزر، پیشرفتی نویدبخش در راه مبارزه با کووید ۱۹ محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا درباره این واکسن بخوانید.

واکسن ویروس کرونا فایزر

فایزر که واکسن را با همکاری شرکت داروسازی آلمانی بایون‌تک (BioNTech) ساخته، صرفا جزئیاتی پراکنده از کارآزمایی بالینی‌اش را برپایه‌ نخستین بازبینی رسمی از داده‌ها به‌دست گروهی خارجی از متخصصان منتشر کرده است. این شرکت می‌گوید تجزیه‌وتحلیل نشان داد که واکسن در پیشگیری از بیماری بین داوطلبان کارآزمایی که هیچ نشانه‌ای از ابتلای قبلی به ویروس کرونا نداشتند، بیش از ۹۰ درصد مؤثر بود. اگر نتایج پابرجا بماند، این سطح از محافظت، واکسن را در رده‌ی واکسن‌های بسیار کارآمد دوران کودکی نظیر سرخک قرار خواهد داد. فایزر می‌گوید هیچ نگرانی مهمی درباره‌ی ایمنی واکسن نیز مشاهده نشده است.

فایزر قصد دارد اواخر ماه جاری پس از جمع‌آوری داده‌های توصیه‌شده‌ی دو ماهه از ایمنی، مجوز اضطراری واکسن با دوز دوگانه را از سازمان غذا و داروی آمریکا بخواهد. به‌گفته‌ی مدیران فایزر، شرکت تا پایان سال دوز کافی برای ایمن‌سازی ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را خواهد ساخت. کاترین جانسون، نائب‌رئیس ارشد و مدیر واحد پژوهش و توسعه‌ واکسن در فایزر در مصاحبه‌ای گفت «این لحظه‌ای تاریخی است. دنیاگیری وضعیتی ویرانگر بود و ما در مسیر و هدفی گام برداشته‌ایم که هیچ‌کس تاکنون بدان دست نیافته است: تهیه‌ واکسن ظرف مدت یک سال.»

دانشمندان مستقل درباره‌ بزرگنمایی نتایج اولیه پیش از گردآوری داده‌های بلندمدت از کارآمدی و ایمنی واکسن هشدار داده‌اند. همچنین هیچ‌کس نمی‌داند حفاظت واکسن تا چه مدت دوام خواهد آورد. بااین‌حال، فایزر نخستین شرکتی است که نتایج مثبت را از کارآزمایی مرحله‌ آخر واکسن اعلام می‌کند و با این موفقیت، در رقابت نفس‌گیر جهانی برای ساخت واکسن ویروس کرونا که با سرعتی بی‌سابقه درجریان است، از دیگر سازندگان پیشی می‌گیرد.

کارآمدی 90 درصدی واکسن ویروس کرونا

داده‌هایی که فایزر امروز منتشر کرد، ازطریق بیانیه‌ای خبری و نه مقاله‌ی علمی داوری‌شده دراختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. درنتیجه، هنوز مدرک محکمی از ایمنی و کارآمدی واکسن فایزر دردست نیست و یافته‌های اولیه از تأثیر بیش از ۹۰ درصدی ممکن است با پیشرفت کارآزمایی تغییر کند. بااین‌حال، دانشمندان از همین داده‌های اولیه نیز شگفت‌زده شده‌اند. آکیکو ایواساکی ایمنی‌شناس در دانشگاه ییل می‌گوید «این واقعا عدد چشمگیری است. انتظار نداشتم تا این حد بالا باشد. خود را برای عددی همچون ۵۵ درصد آماده می‌کردم.»

توزیع گسترده‌ واکسن فایزر چالشی لجستیکی خواهد بود. ازآنجا که واکسن با RNA پیام‌رسان ساخته شده است، دوزهای آن باید در دمای فوق‌سرد نگه‌داری شود. بااین‌حال، فایزر برای حمل‌ونقل واکسن، خنک‌کننده‌ مخصوصی با حسگرهای حرارتی مجهز به جی‌پی‌اس ساخته است علاوه بر این، افراد سه هفته بعد باید برای دریافت دوز دوم بازگردند تا فرایند ایمن‌سازی تکمیل شود. درنتیجه، تا واکسیناسیون گسترده هنوز راه درازی درپیش است. همچنین به‌نقل از اغلب متخصصان، جهان برای پایان‌دادن به دنیاگیری نیازمند درمان‌ها و واکسن‌های بسیار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «عوارض پوستی طولانی مدت در بعضی از بیماران مبتلا به کرونا» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. علی دهقان

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    خیلی عالیه!متشکر

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۳۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…