سهولان، غار سحرانگیز مهاباد!

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غارها دنیایی اسرارآمیز و پر از شگفتی هستند که همیشه آدمی را برای کشف راز و رمزهایشان فرا می‌خوانند. جهانی که وقتی به سراغشان بروید از دیدن زیبایی پنهانشان حیرت زده خواهید شد. سهولان غاری عجیب و زیباست در دل مهاباد.
غار سهولان مهاباد

غار سهولان مهاباد یکی از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین غارهای ایرانی است. غاری که بعد از بازدید از آن شیفته‌اش‌ می‌شوید و دل‌تان می‌خواهد بارها و بارها از آن دیدن کنید. ساکنان این غار زیبا، کبوترهای چاهی هستند. با مجله دلتا در غارنوردی غار آبی سهولان همراه باشید.

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

غار سهولان مهاباد

سهولان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر در سرزمین آذربایجان است. این غار از جاهای دیدنی مهاباد است و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد.

غار سهولان

غار سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد و نامی کردی است. در زبان مردمان کرد، این منطقه «سهول» به‌معنای یخ است. علاوه بر این نام، مردمان محلی منطقه به خاطر لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ کبوتر» می‌گویند.

کونه کوتر را برای بخش آبی غار و «کونه مالان» را برای بخش قسمت خشکی به کار می‌برند. «مالان» نیز به‌ معنای پناهگاه است.

آذربایجان

سهولان؛ غاری سحرانگیز و تماشایی

غارها، جهانی ناشناخته در دل‌ کوه‌ها و درون زمین هستند. کافی است پا به درونشان بگذارید تا محو تماشای آن‌ها شوید. غار سهولان یکی از همین غارهای بی‌نظیر است و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد. گوشه‌گوشه‌ این غار آهکی پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است.

لانه‌ کبوتر

قندیل‌های زیبا و تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی که در اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند. عروس‌دریایی، هشت‌پا، مار‌ماهی، لاک‌پشت، پای‌فیل، شیر و خوشه‌انگور از جمله این اشکال آهکی است.

صخره‌های آهکی

یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در غار سهولان، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و حوضچه‌ها است که با یک نگاه می‌توانید پی به رازهای درونی‌شان ببرید. چراکه دریاچه‌ها مملو از آب‌های زلال و صافی هستند که تا چند متر می‌‎شود داخل آن‌ها را دید.

ویژگی‌های سهولان

غار سهولان دارای دو ورودی است. با طی کردن پله‌ها، به عمق ۳۰ متری زمین می‌روید که البته با نزدیک‌شدن به عمق زمین و کف غار، فشار هوا افزایش و اکسیژن هم کم می‌شود و رطوبت هوا به ۷۸ درصد می‌رسد.

غارپیمایی

این غار از دو بخش آبی و خشکی تشکیل شده که هم مکانی برای غارپیمایی است و هم با داشتن سه حوضچه یا دریاچه امکان سوار شدن بر قایق و عبور از آن‌ها در محدوده‌های مشخص وجود دارد.

ساکنان غار سهولان چه کسانی هستند؟

شاید جالب باشد که بدانید ساکنان این غار موجودات عجیب و غریب افسانه‌ای که در فیلم‌ها دیده‌اید و در داستان‌ها شنیده‌اید نیستند. کبوتران چاهی زیادی برای لانه‌سازی و گذران زندگی در سهولان خانه دارند و این غار خانه کبوتران است. در جاهای مختلف غار نیز خفاش‌ها آشیانه‌ ساخته‌اند.

کبوتران چاهی

به‌دلیل تاریک بودن و نبود نور، هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه‌ سهولان رشد نمی‌کند و تنها جانداران میکروسکوپی وجود دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا روستای ارواح سنگی تهران را دیده‌اید را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ق٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۴۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…