۱۰ تفاوت جالب قطب شمال و قطب جنوب

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همانطور که می دانید سردترین نقاط روی زمین قطب ها هستند، زیرا آفتاب به آن ها بسیار کمتر از دیگر نقاط می رسد.
تفاوت قطب شمال و قطب جنوب

نکته مورد توجهی که برای افراد زیادی سوال می‌باشد، این است که آیا دو قطب شمال و جنوب شبیه به یکدیگر هستند؟ پاسخ این سوال هم می‌تواند بله و هم خیر باشد. مجله دلتا در ادامه برایتان تفاوت قطب شمال و قطب جنوب را آورده است. با ما همراه باشید:

دما

شاید اولین مسئله‌ای که به ذهنتان برسد این باشد که آیا دمای این دو قطب با هم برابر است یا خیر. باید به شما بگوییم که هوا در قطب جنوب سردتر از قطب شمال است.

دگردیسی یا تغییر شکل

در تابستان در قطب شمال پدیده دگردیسی رخ می‌دهد. یعنی اینکه بخشی از منطقه ذوب می‌شود و در زمستان مجددا به حالت یخ‌زدگی در می‌آید که یعنی شکل آن به مرور عوض می‌شود. از سویی دیگر قطب جنوب به خاطر دمای پایین‌تر معمولا این پدیده اتفاق نمی افتد.

دانستنی های سفر

خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها

بیشتر مردم فکر می‌کنند که خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها در یک‌جا زندگی می‌کنند. اما می‌شود گفت که این فکر اشتباه است و یکی از موارد مهم در تفاوت قطب شمال و جنوب نیز همین مسئله است. پنگوئن‌ها در حقیقت تنها در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنند.

خرس های قطبی و پنگوئن ها

سوراخ لایه ی ازون

در قطب جنوب این لایه به اندازه ای تقریبا سه برابر مساحت آمریکا از بین رفته است. در قطب دیگر نیز این لایه به شدت آسیب دیده و نازک شده است.

نفت، طلای سیاه

می توان گفت که حدود نیمی از باقیمانده نفت  جهان در قطب شمال قرار دارد و اختلافاتی میان کشورهای مختلف بر سر اینکه این زمین ها مال کیست، وجود دارد.

سرزمینی متعلق به هیچ کس

دیگر تفاوت قطب شمال و جنوب این است که در قطب جنوب هیچ کسی زندگی نمی‌کند! در مقابل، در قطب شمال روستاها و شهرستان‌هایی مانند بارو، آلاسکا، ترومسو و … وجود دارند. البته آن‌ها در قسمت‌های پایینی قطب زندگی می‌کنند و در قسمت‌های شمالی‌تر کسی وجود ندارد.

سرزمینی متعلق به هیچ کس

یخی که همه جا می بینید!

جنوبی‌ترین بخشی که در کره زمین می‌بینید، ۹۰ درصد از کل یخ‌هایی که روی زمین است را شامل می‌شود. نکته جالب اینکه، این مقدار سه چهارم منابع آب شیرین در جهان است.

قاره یا اقیانوس

قطب شمال را می‌توان یک اقیانوس نامید؛ در حالی که قطب جنوب که در مناطق مختلف جغرافیایی مانند تشکل های سنگی، دره‌ها و دریاچه‌ها قرار گرفته را یک قاره می‌نامند.

قاره یا اقیانوس

گردباد قطبی

دیگر تفاوت این دو قطب بحث گردباد قطبی می‌باشد. با اینکه این گردبادها در هر دو قطب اتفاق می‌افتد اما در جنوب شدت بیشتری را نسبت به قطب شمال دارند. به طور تخصصی باید گفت که گردبادهای قطبی در میان بخش های میانی و بالایی تروپوسفور و استراتوسفور قرار دارند.

گردباد قطبی

میدان مغناطیسی و منابع معدنی

قطب جنوب که روی بستر سنگی واقع شده است منابع زیادی نیز دارند. این منابع شامل طلا، نقره، پلاتین، آهن و نیکل هستند. باید به شما بگوییم که در قطب دیگر این گونه منابع وجود ندارند.

پیشنهاد مطالعه: “۵ شهر فنلاند که باید دیدرا در مجله دلتا بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۰۹ ق٫ظ

  5. احمد

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۰۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…