اسپری بینی که از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی که بسیاری از ما منتظر عرضه واکسن کرونا برای تجربه دوباره زندگی عادی هستیم، دانشمندان روی روش‌های مختلف برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری کار می‌کنند که یکی از آن‌ها، اسپری بینی است.
اسپری بینی

شرکت‌ها و کشورهای مختلف روی توسعه واکسن کرونا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با این حال واکسن مشکلات مخصوص به خود را دارد که برای مثال می‌توان به عدم امکان توزیع بالای آن در مناطق با درآمد پایین یا مناطق روستایی اشاره کرد. در ادامه این مطلب از  مجله دلتا درباره اسپری بینی برای مقابله با ابتلا به ویروس کرونا بخوانید.

محققان دانشگاه «کلمبیا» موفق به توسعه یک اسپری بینی شده‌اند که در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در آزمایش‌ روی راسوها و همچنین یک مدل سه بعدی از ریه انسان عملکرد موفقی داشته است.

لیپوپپتید که ترکیبی از لیپید و پپتید است، با جلوگیری از تغییر شکل یک پروتئین کلیدی، از اتصال ویروس کرونا با غشای سلول هدف جلوگیری می‌کند. این اسپری بینی عملکرد سریعی داشته و حداقل تا ۲۴ ساعت کارایی دارد. این اسپری قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد، برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند و نیازی به نگهداری در فضای خنک ندارد.

اسپری بینی که از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

اسپری‌های مختلف مانند اسپری دانشگاه کلمبیا می‌تواند در اختیار عموم مردم قرار بگیرند، البته پیش از عرضه عمومی آن باید آزمایش‌های بالینی روی آن انجام داد. علاوه بر این، باید آن را به صورت انبوه تولید کرد که همین موضوع یک چالش محسوب می‌شود. پژوهشگران دانشگاه کلمبیا از برنامه خود برای انجام تحقیقات بیشتر خبر داده‌اند.

در صورتی که این اسپری در آزمایش‌های بالینی عملکرد موفقی داشته باشد، در مناطقی که امکان واکسیناسیون گسترده وجود ندارد یا بسیار دشوار است، می‌تواند به یک لایه محافظتی تبدیل شود.

این اسپری بینی می‌تواند در مناطقی که واکسن عرضه می‌شود نیز کارایی داشته باشد چرا که تمام افراد حاضر به دریافت واکسن نیستند یا اینکه واکسن روی آن‌ها کارایی ندارد. در نهایت محصول دانشگاه کلمبیا می‌تواند سرعت شیوع کرونا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: در تحقیقات جدید اثبات شده است که اکثر بیماران کرونایی با کمبود ویتامین D مواجه هستند. در مطلب «مصرف ویتامین D برای مقابله با کووید-۱۹» بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۰۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۳۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…