مصرف مشروبات الکلی چه مجازاتی را در پی دارد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرب خمر یا مصرف مشروبات الکلی که در اصطلاح عام به شراب خواری نیز معروف است، از دو کلمه شرب و خمر تشکیل شده است، آنچنان که واضح است مقصود از شرب نوشیدن بوده و خمر نیز در لغت به مایعی گفته می شود که مستی آور باشد.
مصرف مشروب

شرب خمر به استعمال و نوشیدن مشروبات الکلی می‌گویند. شرب خمر در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده و می‌تواند مجازات‌هایی را در پی داشته باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به مجازات مصرف مشروب الکلی می‌پردازیم.

اثبات جرم شرب خمر

مصرف مشروبات الکلی به ۳ طریق قابل اثبات است:

  •  اقرار
  • شهادت
  • علم قاضی

مجازات مصرف مشروب الکلی

جرم شرب خمر یک جرم حدی است بدان معنا که شرایط و کیفیات این جرم و مجازات آن در شرع بیان شده است و قانونگذار نیز این جرم و مجازات آن را از همین شرایط شرعی اقتباس کرده است. گفتنی است تمامی اعمالی که در رابطه با شرب خمر امکان وقوع دارد جرم محسوب شده و مشمول مجازات می‌شود. این جرایم به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم می‌شوند. جرم حدی شامل نوشیدن مشروبات الکلی شده و سایر اقدامات مانند حمل، نگهداری، عرضه، فروش و… جرایم تعزیری محسوب می‌شوند. این جرایم در صورتی که مشهود باشند فورا قابل تعقیب از سوی ماموران نیروی انتظامی هستند.

مصرف مشروب

در قوانین جدید، در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ قسمت حدود؛ مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ و ۲۶۶ و نیز در ماده ۷۰۱ و ۷۰۴ از کتاب پنجم ۲۶۶ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ را به مجازات و تنبیه مصرف کنندگان مشروبات الکلی اختصاص داده است. آنچنان که ماده ۲۶۴ این قانون مصرف مسکر از قبیل خوردن، چه کم و چه زیاد، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است. خوردن آبجو را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می‌داند و در ماده ۲۶۵ حد مصرف مسکرات را ۸۰ ضربه تازیانه تعیین می‌کند. به علاوه در صورتی که استعمال مشروبات در اماکن و معابر با تجاهر و علنی باشد را علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر فرد خاطی به ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری محکوم خواهد شد. همچنین تاسیس مکان‌هایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان ۳ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات را در پی خواهد داشت و اگر هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات قمار و شرط‌بندی اینترنتی را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۴:۳۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …