چگونه استرس کرونا را از خود دور کنیم؟

۹
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای روبرویی با استرس کرونا، در زمان‌های خاصی اخبار را دنبال کنید. از همواره صحبت کردن درباره آن پرهیز کنید و مراقب بهداشت روانی کودکان نیز باشید.
استرس کرونا

استرس کرونا را چگونه از خود و کودکانمان دور کنیم؟

شیوع بیماری‌های عفونت مانند ویروس کرونای فعلی (کووید ۱۹) می‌تواند ترسناک باشد و سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار دهد. درحالی که آگاهی داشتن بسیار مهم است، روش‌هایی وجود دارند که بتوانیم در چنین مواقعی از سلامت کلی روان خود نیز حفاظت کنیم. در این مطلب از مجله دلتا درباره نکاتی صحبت خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا از استرس کرونا دور بمانید.

پیشگیری از کرونا

روبرویی با استرس کرونا

در روز‌هایی که جوامع جهانی مشغول مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند، همواره به یاد داشته باشید که:

۱. طبیعی است که در هنگام بحران، احساس غم، استرس، گیجی، ترس و عصبانیت کنید. صحبت کردن با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید می‌تواند کمک کننده باشد. حتی با وجود منع ملاقات‌های غیرضروری نیز می‌توانید با عزیزان خود تماس بگیرید.

۲. اگر در خانه مانده‌اید، یک سبک زندگی سالم اتخاذ کنید؛ از جمله رژیم غذایی مناسب، خواب کافی، ورزش و تماس‌های اجتماعی با عزیزان در خانه یا از طریق شبکه‌های ارتباطی.

۳. سیگار نکشید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا سایر مواد مخدر خودداری کنید. اگر احساس می‌کنید فشار روانی شما بیش از حد است، با یک روان‌درمان‌گر صحبت کنید. برای اینکار برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید که در صورت نیاز به چه کسی مراجعه کنید. آن‌ها را نیز پیش از حضور، مطلع کنید.

۴. اطلاعات دقیق و واقعی بدست آورید. اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که به طور دقیق به شما کمک می‌کند از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید. منابع معتبری را پیگیری کنید و به آن‌ها اعتماد کنید. وبسایت «سازمان بهداشت جهانی» یا مراکز بهداشتی محلی می‌توانند منابع خوبی در این زمینه باشند.

۵. نگرانی و استرس کرونا را با کم کردن زمان تماشای تلویزیون و پیگیری اخبار و رسانه‌هایی که موجب ناراحتی شما می‌شوند کاهش دهید و در عوض زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید.

۶. به مهارت‌هایی که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردید و به شما در مدیریت نارضایتی‌های زندگی کمک کرده‌اند روی آورید تا به کمک آن‌ها اضطراب و احساسات خود را در این زمان چالش‌برنگیز مدیریت کنید.

جلوگیری از استرس

کودکان و استرس کرونا

کودکان نیز از اخبار و اطلاعات همه‌گیری که در رابطه با ویروس کرونا در جریان است در امان نیستند. ما باید هوشیار باشیم و از کودکان بپرسیم که چه چیزی در رابطه با این بیماری شنیده‌اند و از آن‌ها پشتیبانی کنیم؛ بدون آن‌که زنگ خطر را در ذهن آن‌ها به صدا درآوریم. برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر فرزندان، نکات زیر را جدی بگیرید:

  • کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی به استرس پاسخ دهند؛ مانند اینکه بیشتر خود را به شما نزدیک کنند، مضطرب باشند، دوری کنند، عصبانی یا آشفته باشند، دچار شب ادراری شوند یا … . اما شما باید به عکس‌العمل‌های فرزندتان به شکلی حمایتی پاسخ دهید. به نگرانی‌های آن‌ها گوش فرا دهید و عشق و محبت بیشتری را متوجه آن‌ها کنید.
  • کودکان در مواقع دشوار، به عشق و توجه بزرگسالان نیاز دارند. وقت و توجه بیشتری را در این روز‌ها صرف فرزندانتان کنید. به یاد داشته باشید که به فرزندان خود گوش دهید، با مهربانی صحبت کنید و به آن‌ها اطمینان خاطر دهید. در صورت امکان برای کودکان فرصت بازی و ریلکس کردن فراهم کنید.
  • سعی کنید کودکان را در کنار خود نگه دارید و از جدایی کودک از والدین و سرپرستشان تا حد امکان خودداری کنید. اگر جدایی اجتناب‌ناپذیر بود (مانند بستری شدن در بیمارستان) از تماس‌های منظم از طریق تلفن به کودک اطمینان خاطر دهید.
  • سعی کنید روال روزانه‌ عادی همیشگی را تا حد ممکن حفظ کنید یا به کودک کمک کنید برنامه‌های جدیدی در محیط و شرایط جدید پیش‌بینی کند تا بتواند به تکالیف مدرسه و همچنین بازی و سرگرمی بپردازد.
  • در مورد آنچه رخ داده است، واقعیاتی را به کودک ارائه دهید. به او توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده و در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به این بیماری با کلماتی متناسب با سن آن‌ها، توضیح دهید. این اطلاعات همچنین باید شامل این باشد که ممکن است چه اتفاقی رخ دهد، اما به روشی اطمینان بخش. به عنوان مثال به او توضیح دهید که ممکن است یک عضو خانواده یا کودک احساس ناخوشی کند و مجبور باشد برای مدتی در بیمارستان بماند تا پزشکان از او مراقبت کنند.

رژیم غذایی

سخن پایانی

مهم‌تر از هر چیز، وحشت نکنید. نیازی نیست قرنطینه شوید، مگر آنکه به بیماری کرونا مبتلا شوید (البته در خانه ماندن را باید جدی بگیرید). رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ساده به شما در پیگیری از ابتلا به ویروس کرونا تا حد زیادی کمک خواهد کرد. ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، تصاویری که از قرنطینه در چین پخش شده‌اند و … ممکن است ترسناک باشند؛ اما باید بدانیدکه ویروس کرونا بسیار کم خطر‌تر از برخی بیماری‌های عفونی دیگر مانند آنفولانزاست.

۹ دیدگاه

  1. ممل

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ب٫ظ

  2. علی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۰۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۳۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۴۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…