کشف نوع جهش یافته ویروس کرونا در گونه‌ای از راسوها

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقامات دانمارک از کشف نوع جهش یافته ویروس کرونا در مینک‌ها خبر می‌دهند. دانمارک در همین راستا قصد دارد بالغ ‌بر ۱۵ میلیون از این گونه راسو را برای جلوگیری از ایجاد فاجعه‌ای جدید قتل‌عام کند.
image کشف نوع جهش یافته ویروس کرونا در گونه‌ای از راسوها

مقامات دانمارکی روز چهارشنبه اعلام کردند دانمارک، بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده‌ی مینک در دنیا، قصد دارد به دلیل وجود نوع جهش یافته ویروس کرونا، تمامی مینک‌های پرورش ‌داده‌ شده‌ در این کشور را از بین ببرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مینک‌ها ممکن است ویروس کرونا را به حیوانات و البته انسان‌های مجاورشان منتقل کنند و به‌همین دلیل بسیار خطرآفرین هستند. در این مطلب از مجله دلتا درباره این تصمیم مقامات دانمارکی بخواند.

نوع جهش یافته ویروس کرونا در مینک ها

درحال‌حاضر بیش از ۱۵ میلیون مینک در بیش از ۱۰۰۰ مزرعه‌ دانمارکی ویژه پرورش داده می‌شوند. گزارش شده است که شماری از مینک‌ها در چندصد مزرعه پرورش مینک به نوع جهش یافته ویروس کرونا (SARS-CoV-2) مبتلا شده‌اند که ظاهرا بیش از ۲۰۰ مزرعه از بین مزارع یادشده در یوتلاند، بخش اصلی دانمارک، واقع هستند.

طبق بررسی کارشناسان، ویروس کرونا به‌هنگام انتقال در بین مینک‌ها دچار جهش ژنتیکی شده، اتفاقی که دور از انتظار نبود. زیرا آن‌طور که دانشمندان می‌گویند ویروس کرونا به‌طور مداوم در حال جهش پیدا کردن است و اغلب هرچه زمان بگذرد انواع جدیدی از آن پیدا می‌شوند. از آن‌جایی که ویروس کرونا در بین گونه‌های مختلف منتقل می‌شود، سرعت جهش بسیار زیادی دارد. انواع جدید کرونا احتمالا نحوه‌ اثرگذاری این ویروس بر سلول‌ها یا حتی نحوه‌ی پخش شدن آن در بین گونه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد یا هیچ تأثیری روی آن‌ها نگذارد.

مقامات دانمارکی با اعلام نگرانی خود درباره‌ ابتلای مینک‌ها به نوع جهش یافته ویروس کرونا گفتند نسخه‌ جهش یافته‌ کرونا شاید حتی با استفاده از واکسن‌هایی که‌ هم‌اکنون درحال تولید هستند، از بین نرود. واشینگتن پست می‌نویسد نخستین بار در فصل تابستان امسال بود که گزارش‌هایی درباره‌ی انتقال ویروس کرونا از مینک به انسان منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، انتقال کرونا از مینک به انسان نخستین بار در هلند رخ داده است.

نکته‌ نگران‌کننده این است که نیویورک تایمز می‌نویسد مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، به‌صورت رسمی گفته تاکنون ۱۲ نفر از ساکنان یوتلاند به نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا از مینک‌های دانمارک مبتلا شده‌اند. نخستین هشدارها درباره‌ی نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا توسط یکی از مؤسسه‌های دولتی دانمارک با نام مؤسسه‌ی دولتی سرم، فعال در حوزه‌ی بهداشت عمومی اعلام شد.

تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه‌ی دولتی سرم نشان می‌دهند که در افرادِ مبتلاشده، ویروسِ جهش‌یافته به آنتی‌بادی‌ها حساسیت کمتری نشان می‌دهد. البته فعلا به‌طور دقیق گفته نشده که مؤسسه‌ی دولتی سرم چگونه به این نتیجه دست پیدا کرده است.

تا زمانی‌که جزئیات دقیق دردسترس قرار نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم که نسخه‌ جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا چه عملکردی دربرابر دستگاه ایمنی بدن انسان از خود نشان می‌دهد. دانمارک، سازمان بهداشت جهانی را از نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی کرونا و همچنین ابتلای افراد ساکن در یوتلاند به این ویروس باخبر کرده است.

باری دیگر تأکید می‌کنیم تا زمانی‌که دانشمندان نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا را از نزدیک مطالعه نکنند، نمی‌توانند به‌طور قطعی بگویند که این نوع از کرونا دربرابر واکسن‌هایی که درحال تولید هستند، مقاومت نشان می‌دهد یا خیر. درحال‌حاضر اطلاعات کافی برای بیان میزان خطرناک بودن نوع جهش‌یافته‌ی کرونا دردسترس نیست.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «عوارض پوستی طولانی مدت در بعضی از بیماران مبتلا به کرونا» را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۰:۵۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۲۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…