درباره‌ تخت سلیمان چه می‌دانید؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مکان‌های دیدنی‌ که امروز می‌شناسیم احتمالا نام‌های متعددی داشته‌اند که در طول تاریخ به فراموشی سپرده شدند. تخت سلیمان اما از چنان اهمیتی برخوردار بود که در متون کهن به آن اشاره شد.
درباره تخت سلیمان

افسانه‌های بی‌شماری در موردش گفته‌اند. نامش را در شاهنامه و قدیمی‌تر از آن در اوستا آورده‌اند. از اهمیتش همین بس که به ثبت جهانی رسیده است. اینجا، تخت سلیمان، تاریخ طولانی‌ای به خود دیده. اگر قصد سفر به این گوشه از ایران را داشته باشید، از آب و هوای دلپذیر آن هم لذت خواهید برد. در مجله دلتا درباره تخت سلیمان  و تاریخ و اهمیت آشنا شوید.

تخت سلیمان کجاست؟

آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرق تکاب جایی است که تخت سلیمان در آن واقع شده است. این شهر باستانی در ادوار مختلف محل سکونت اقوامی مانند، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بود. تخت سلیمان در ادوار مختلف در اوج شکوفایی و تمدن درخشید. اکنون نشانی از این شهر در آذربایجان دیده نمی‌شود، «بر باد شده یک سر، با خاک شده یکسان». یکی از جاهایی که گمان می‌رود محل تولد زرتشت باشد، شهر شیز است. اگرچه همه محققان هم این سخن را قبول ندارند.

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

در مورد قلعه تاریخی تخت سلیمان بدانید

قلعه تاریخی تخت سلیمان از بناهای تاریخی جهان به شمار می‌رود. این قلعه بازمانده‌ای از دوره ساسانیان متشکل از بخش‌های مختلفی مثل آتشکده آذر گشسب، آتشکده شاهی و جنگ‌آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه‌ها و دیوارهای مستحکم است.

در تخت سلیمان چه می‌بینیم؟

تمام آثار درون یک حصار و دیوار بیضی‌شکل شکل گرفته و دور تا دورش را دشتی وسیع فرا گرفته است. حصار بیرونی از سنگ‌های لاشه‌ای به ابعاد مختلف و به ضخامت ۵ متر و ارتفاع ۱۴ متر و محیط بیرونی ۱۲۰۰ متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار با سنگ‌های تراش‌دار نماسازی شده و دارای ۳۸ برج دفاعی مخروطی‌شکل است.

در تخت سلیمان چه می‌بینیم؟

ویرانی 

تخت سلیمان در حمله امپراطور رومیان، که در سال ۶۲۴ میلادی اتفاق افتاد، ویران شد. آقاخان، برادر زاده هلاکوخان، که به دین اسلام گروید بر روی ویرانه‌های آن مسجدی بنا کرد. این مسجد نیز بعدها ویران شد و فقط کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است. مجموعه باستانی تخت سلیمان، قبل از اسلام، بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار می‌رفت. اما در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان، به ایران تخریب شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های طبیعی ایران “تخت سلیمان؛ دریاچه اسرارآمیز” را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۷:۴۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۴۰ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۵۲ ب٫ظ

  7. علی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  8. بهرام

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۲۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۳:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…