نگاه مطبوعات – قیمت مسکن چگونه ۱۲۰ برابر شد؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«قیمت مسکن چگونه ۱۲۰ برابر شد؟» این مطلبی است از روزنامه مردم سالاری که بررسی مطبوعات امروز را با این مطلب آغاز می‎کنیم :
آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در شهر تهران از ۵۲ هزار تومان در سال ۱۳۷۲ به ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان در سه‌ماهه نخست سال ۹۷ رسیده است. این به آن معناست که قیمت مسکن در ۲۶ سال گذشته در تهران ۱۲۰ برابر شده است.

قیمت مسکن چگونه 120 برابر شد؟

تورم قیمت مسکن در تهران به سرعت به سایر نقاط کشور هم در دهه‌های گذشته منتقل و این امر باعث شده تا بازار مسکن در یک بی تعادلی بسیار عمیق به‌سر ببرد. اما دلیل رشد نجومی قیمت مسکن در دهه‌های گذشته چه بوده است؟ جهش قیمت مسکن در چه سال‌هایی روی داده و علت هر دوره جهش چه بوده است؟ بررسی دقیق موضوع نشان می‌دهد که به‌عنوان یک عامل اقتصادِ سیاسی، پای بانک‌ها  و موسسات مالی  و اعتباری  و به‌ عنوان یک عامل دیگر، پای بحران‌های ارزی در میان بوده است.

روزنامه عصر اقتصاد به نقل از از  رئیس اتحادیه املاک تهران می‎نویسد:«افزایش قیمت خانه از توان بازار خارج است»
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‎گوید که بر اساس آمار،‌ خرید و فروش املاک در کشور به نسبت پارسال تقریبا تغییری نداشته است و در ۶ ماه گذشته شاهد تغییری محسوس نبوده‌ایم.

مصطفی‌قلی خسروی افزود: ‌تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران نیز از تاریخ یکم فروردین ۹۶ تا ۲۶شهریور ۹۶ برابر با  ۲۱۰ هزار و ۸۲۲ قرارداد بوده و از تاریخ یک فروردین ۹۷ تا ۲۶ شهریور امسال نیز برابر با ۱۸۵ هزار و ۵۲۲ مورد قرارداد بوده است.

وی تاکید کرد:‌ این آمار نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۹۷ شاهد کاهش چشمگیر در معاملات خرید و فروش مسکن در کل کشور و شهر تهران نبوده‌ایم. رییس اتحادیه املاک تهران گفت:‌ این که گفته می‌شود رکود در بخش خرید و فروش مسکن وجود دارد، ‌درست نیست زیرا به میزان ۱.۷ درصد تعداد معاملات کاهش یافته است.

«رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن ظرف ۶ ماه بی‌سابقه بود» این خبر را روزنامه جهان صنعت به نقل از نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به چاپ رسانده است .
نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه کاهش توان خرید متقاضیان و خروج سفته‌بازان از بازار از دلایل اصلی ورود مسکن به رکود است، گفت: تا به حال سابقه نداشته قیمت مسکن در بازه زمانی شش ماهه ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد کند‌.

حسام عقبایی با بیان اینکه اکثر مشاوران املاک می‌گویند که بازار راکد است و در این دو ماه به دلیل ماه محرم و صفر رکود عمیق‌تر خواهد شد، گفت: داده‌های اولیه از تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران حاکی از آن است که معاملات در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش یافته است‌.
وی اظهار داشت: رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت مسکن در یک بازه زمانی ۶ ماهه شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است، بنابراین افت معاملات که از اواخر مردادماه شروع و در شهریور ماه افزایش یافت، احتمالا در نیمه دوم سال شدت بیشتری بگیرد‌.

بررسی مطبوعات امروز را با خبر روزنامه تجارت با عنوان « رکود بازار مسکن، تابلوی بورس را قرمز کرد» به پایان می‎بریم .
در حالی که در روزهای اخیر دفتر برنامه‎ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارش تحلیلی بازار مسکن پایتخت در مرداد ماه، از افزایش ۶۲ درصدی قیمت ها همزمان با کاهش ۲۸.۱ درصدی تعداد معاملات مسکن خبر داده است.

بازار خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز با رکود مواجه شده و قیمت اوراق تسه در بازار سرمایه روند کاهشی در پیش گرفته است.روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات در جریان خرید و فروش این برگه ها در معاملات روز ۲۴ و ۲۵ شهریور به گونه‎ای است که تقریبا در تمام  نمادها تابلوی فرابورس قرمزپوش شده است.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…