مواد غذایی مفید برای تغذیه بیماران کلیوی

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلیه یکی از اندام حیاتی بدن است که به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببیند. در چنین مواردی باید علاوه بر آشنایی با این بیماری‌ها، تغذیه مناسب بیماران کلیوی را نیز شناخت و از آن‌ها پیروی کرد.
تغذیه بیماران کلیوی

کلیه‌‌ها اندام‌هایی شبیه به لوبیا هستند که در انتهای قفسه‌ی سینه قرار دارند. کلیه‌ها با وجود کوچک بودن، بسیار قدرتمند هستند و عملکرد‌های بسیار مهمی در بدن انجام می‌دهند. این اندام‌های حیاتی ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببینند. در چنین مواردی فرد بیمار باید تغذیه بیماران کلیوی را دنبال کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تغذیه مناسب خواهید خواند.

بیماری کلیوی چه زمانی ایجاد می‌شود؟

کلیه‌ها نقش مهمی در بدن ما دارند. این اندام‌ها مسئول تصفیه‌ مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی‌ها از خون، همچنین ترشح هورمون‌هایی هستند که در تنظیم فشار خون، تعدیل مایعات بدن، تولید ادرار و انجام سایر وظایف بسیار ضروری بدن نقش دارند.

۱۰ درصد از جمعیت جهان را بیماران کلیوی تشکیل داده‌اند. بیماری کلیوی زمانی ایجاد می‌شود که کلیه‌ها آسیب ببینند و نتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند. دیابت و فشار خون بالا، رایج‌ترین عوامل خطر بیماری‌های کلیوی هستند. با این‌ حال چاقی، استعمال دخانیات، ژنتیک، جنسیت و سن هم خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهند.

قند خون کنترل نشده و فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی موجود در کلیه‌ها آسیب بزند و توانایی آن‌ها را برای عملکرد بهینه کاهش دهد. اگر کلیه‌ها به درستی کار نکنند، مواد زائدی همچون ضایعات ناشی از غذا در خون جمع می‌شوند.

تغذیه بیماران کلیوی چگونه باشد

تغذیه بیماران کلیوی

محدودیت‌های تغذیه بیماران کلیوی با توجه به میزان آسیب‌ دیدگی کلیه‌ها، متفاوت است. به طور مثال، افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری کلیوی قرار دارند، محدودیت‌های غذایی متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به نارسایی کلیوی دارند. اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، پزشک با توجه به نیازهایتان بهترین رژیم غذایی را برای شما تعیین می‌کند.

بیماران کلیوی می‌توانند با دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص، به بهبود عملکرد کلیه‌های خود کمک کنند.

اگر دچار بیماری کلیوی پیشرفته هستید، باید رژیم غذایی‌ای را دنبال کنید که برای کلیه‌های‌تان مناسب است؛ تا از این طریق، به کاهش میزان ضایعات موجود در خون‌تان‌ کمک شود. توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف مواد مغذی زیر را در رژیم غذایی خود محدود کنند:

  • سدیم: سدیم، که جزو ترکیبات اصلی نمک است، در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. کلیه‌های آسیب ‌دیده نمی‌توانند سدیم اضافی را تصفیه کنند؛ در نتیجه میزان سدیم در خون افزایش می‌یابد. معمولا توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف سدیم را به کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.
  • پتاسیم: پتاسیم نقش حیاتی در بدن دارد. با این‌ حال، افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند، باید برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون‌شان مصرف پتاسیم را محدود کنند. میزان مصرف توصیه شده پتاسیم برای بیماران کلیوی، کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.
  • فسفر: فسفر یک ماده‌ی‌ معدنی است که در مواد غذایی زیادی وجود دارد. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند فسفر اضافی را دفع کنند، که این موضوع سبب آسیب به بدن می‌شود. بیماران کلیوی باید مصرف فسفر را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.
  • پروتئین: پروتئین هم یک ماده‌ی‌ مغذی‌‌ دیگر است که بیماران کلیوی باید مصرف آن را محدود کنند؛ چون کلیه‌های آسیب ‌دیده نمی‌توانند مواد زائد ناشی از سوخت‌وساز پروتئین را دفع کنند. با این‌ حال، افرادی که به بیماری کلیوی حاد دچار هستند و دیالیز می‌شوند، نیاز بیشتری به پروتئین دارند.

شدت و نوع بیماری کلیوی در بیماران با یکدیگر متفاوت است؛ به همین علت افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید درباره‌ی رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. خوشبختانه، بیماران کلیوی می‌توانند از گزینه‌های غذایی خوشمزه و سالمی بهره‌مند شوند که حاوی فسفر، پتاسیم و سدیم کمی هستند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «سه حقیقت جالب درباره پوست انسان که نمی دانستید» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۳۱ ق٫ظ

    مختصر و مفید. بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…