وام‌ های بی‎ تاثیر مسکن!

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه

وام‎ های بی‎تاثیر مسکن در افزایش توان متقاضیان خرید خانه دیگر نقشی ندارد. به سبب کاهش شدید میزان تسهیلات بخش مسکن از مجموع تسهیلات بانکی و همچنین جهش قیمت مسکن، درافزایش توان خرید قشرهای مردم بی تاثیر بوده‎است. بازار مسکن در ماه‎های اخیر بسیار  متلاطم بوده و آخرین وضعیت آن، رکودتورمی گزارش شده است.

منابع تسهیلات مسکن از محل اوراق، کمبود ندارد

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، با بیان اینکه صندوق پس انداز مسکن یکم در شرایط کنونی با مشکل منابع تأمین اعتبار  روبه رو است در عین حال گفت: در مورد تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم مشکلی وجود ندارد و صندوق سپرده ممتاز به عنوان صندوق پشتیبان این نوع تسهیلات، منابع خوبی در اختیار دارد  از این رو بانک مرکزی به بانک ملی نیز  مجوز داده تا از این ابزار برای پرداخت تسهیلات مسکن استفاده کند.

وام‎ های بی‎ تاثیر مسکن!

در عین حال، اوراق تسهیلات مسکن صادرشده از بانک ملی، تعداد اوراق عرضه شده در بازار سرمایه و نیز میزان تسهیلاتی که تا کنون داده شده است به اندازه ای نیست که بتواند بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده و در خروج از رکود مؤثر باشد.

بر اساس آخرین آمار، سهم بخش مسکن از مجموع تسهیلات بانکی فقط ۸.۴ درصد است. این در حالی است که در سال‎های ۹۰ و ۹۱ و تا پیش از آغاز دوره رکود  مسکن، سهم این بخش از کل تسهیلات بانکی تا ۱۵ درصد  هم می‎رسید؛ به معنای دیگر در سال های اخیر به تدریج سهم مسکن از کل تسهیلات پرداخت شده ، به نصف کاهش یافته است.

افزایش میزان تسهیلات ساخت از تسهیلات خرید مسکن مهم تر است

محمد هاشم بت شکن مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور پولی و بانکی با بیان اینکه تسهیلات ساخت از تسهیلات خرید مسکن در شرایط کنونی بازار مسکن مؤثرتراست می‎افزاید: هم اکنون فقط تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم است که با نرخ سود جذاب در اختیار مشتریان قرار  می‎گیرد؛ اما چرا زمانی که نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در بافت های فرسوده به ۶ و در سایر بافت‎های شهری به ۸ درصد کاهش یافت، با انبوه متقاضیان ثبت نام در این صندوق روبه رو نشدیم؟

وی افزود : وجود محدودیت قید الزام « خانه‌اولی‌های متقاضی خرید آپارتمان در بافت فرسوده» برای پرداخت تسهیلات ۶ درصدی، در استقبال نکردن مردم از این صندوق بی‎تأثیر نیست اما عامل مهم‎تر، افزایش ۲۵ تا ۲۷ درصدی قیمت مسکن در ۹ ماه گذشته و نقش کمرنگ  این نوع تسهیلات در افزایش توان خرید مسکن سپرده گذاران است.

وام‎ های بی‎ تاثیر خرید خانه

ناتوانی بانک ها در وصول اقساط معوقه؛ علت کاهش تسهیلات مسکن

محمدعلی دهقان دهنوی، عضو هیئت مدیره بانک  مسکن هم در باره علت کاهش میزان تسهیلات مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی برغم مهیا بودن بستر های آن اظهار کرد: توان ارائه تسهیلات بانک ها از نظر میزان، به وصول تسهیلات پرداختی قبلی و از نظر نرخ آن به نرخ سود سپرده ها بستگی دارد. از آنجا که بانک‎های تجاری دریک سال گذشته تغییری مناسب در وصول اقساط تسهیلات قبلی نداشتند، بنابراین از نظر افزایش میزان  و تعداد تسهیلات پرداختی نیز اتفاقی روی نداده است.

وی در باره کاهش نیافتن نرخ سود تسهیلات نیز گفت: از نظر نرخ هم به دلیل تمدید یکساله سپرده‎ها در شهریور پارسال و همچنین انتشار اجباری اوراق ۲۰ درصدی در زمستان ۹۶، تغییری محسوس در هزینه منابع سپرده بانک‎ها روی نداده است بنابراین انتظار نمی‎رود نرخ سود هم کاهش یابد.

دهقان دهنوی افزود: در بانک عامل بخش مسکن به سبب آنکه نسبت به سایر بانک‎ها معوقات کمتر است می‎توانیم نرخ های سود تسهیلات بخش مسکن را که حداقل بازار پول است حفظ کنیم اما، امکان کاهش نرخ سود تسهیلات بیش ازاین دیگر وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…