رعد و برق در جو مشتری

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فضاپیمای جونوی ناسا موفق به شناسایی رعد و برق در جو سیاره مشتری شده است. این اولین بار است که وقوع رعد و برق در جو مشتری بطور علمی و قطعی ثابت می‌شود.
BB1aF0Fg رعد و برق در جو مشتری

صاعقه عامل تخلیه الکتریکی قدرتمند برق در جو زمین است و ستاره شناسان از سال‌ها پیش در تلاش بودند که دریابند آیا این پدیده به غیر از زمین در سایر سیاره‌های منظومه شمسی نیز رخ می‌دهد یا خیر. حالا داده‌های جمع‌آوری شده از فضاپیمای جونو نشان می‌دهد که رعد و برق در جو مشتری رخ می‌دهد. این پدیده به علت مولکول‌های جو مشتری دارای رنگ غالب آبی است. در این مطلب از مجله دلتا آخرین یافته‌های فضاپیمای جونو را خواهید دید.

نقاشی رعد و برق در جو مشتری

عکس بالا یک تصویرسازی هنری از رعد و برق در جو مشتری است که شبح نام گذاری شده‌ است. این صاعقه به علت وجود هیدروژن در جو بالایی مشتری، آبی رنگ است. در جو زمین نیز با برهمکنش نیتروژن صاعقه قرمز رنگ بوجود می‌آید.

صاعقه در مشتری به شکل یک دیسک مدور است که زمان وقوع و مشاهده آن کمتر از یک هزارم ثانیه است. این پدیده در جو فوقانی این سیاره رخ می‌دهد و علت کشف و شناسایی آن توسط فضاپیمای جونو وجود ابزار طیف‌سنجی ماورا بنفش در این فضاپیما بوده است.

رعد و برق در جو مشتری توسط فضاپیمای جونو

پدیده‌های جوی

در ۲۷ اکتبر کشف فضاپیمای جونو از صاعقه‌های مشتری منتشر شد و دانشمندان در مجموع ۱۱ رعد و برق را در جو سیاره مشتری شناسایی کردند. این رعد و برق‌ها در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری اتفاق می‌افتد. اما هنوز مشخص نیست وقوع این پدیده در سیاره مذکور چقدر متداول است و جمع‌بندی دقیق در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

دانشمندان امیدوارند که بتوانند شبح‌های بیشتری را در جو مشتری مشاهده کنند و درباره پدیده‌های جوی این سیاره اطلاعات بیشتری بدست آورند.

دانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره TESS، اولین سیاره مشابه زمین را کشف کردند که در محدوده قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ قرار دارد. برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف اولین سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت ستاره» را در بخش دانستنی‌ها بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۳۹۹ در ۱:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…