حقوق و تکالیف موجر

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود، یعنی فردی ملک خود را برای استفاده دیگران در برابر اجاره‌بهایی که دریافت می‌کند به دیگری می‌دهد.
حقوق و تکالیف موجر در قانون

امروزه اجاره‌نشینی به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است و افرادی که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند خانه‌ای خریداری کننند، تمایل به اجاره نشینی پیدا می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حقوق و تکالیف موجر در قانون می‌پردازیم.

تکالیف موجر

حقوق و تکالیف موجر در قانون مشخص شده است؛ از تکالیف موجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق ماده ۴۷۶ این است که موجر باید عین مستاجره (ملک، خانه …) را تسلیم مستاجر کند و در صورت امتناع موجر اجبار می‌شود و در صورت تعذر اجبار مستاجر اختیار فسخ معامله را دارد.
  • از دیگر تکالیف موجر طبق ماده ۴۸۶ این است که اگر ملک یا خانه تعمیرات و مخارجی نیاز داشته باشد، برای استفاده از آن لازم است که انجام شود، این تعمیرات به عهده مالک است، مگر آن که شرط خلاف شده یا عرف برخلاف آن باشد و همچنین آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم است. برای مثال اگر درب پارکینگ ساختمان نیاز به تعویض داشته باشد و یا سقف ساختمان نیاز به تعمیر داشته باشد موجر موظف به انجام آن است.
  • اگر مستاجر پول پیش نزد موجر دارد موجر باید در هنگام تخلیه آن وجه را به مستاجر برگرداند.
  • طبق ماده ۴۷۷ قانون مدنی، موجر باید عین مستاجره را در حالتی به مستاجر بدهد که مستاجر بتواند از آن استفاده مطلوب را بکند.

حقوق و تکالیف موجر در قانون

حقوق موجر

از جمله حقوق موجر که در بند ۲ ماده ۴۹۰ قانون مدنی بیان شده است این است که مستاجر باید اجاره‌بها را در موعد مقرر پرداخت کند و دریافت اجاره‌بها در موعد مقرر از حقوق موجر است؛ اگر در قرارداد اجاره موعد مشخص نشود، مستاجر اجاره‌بها را نقدا باید بپردازد. اگر مستاجر اجاره معوقه داشته باشد و پرداخت نکند، موجر می‌تواند الزام او را از محاکم دادگستری بخواهد. یکی از تکالیف موجر انجام تعمیرات عین مستاجره (ملک، خانه،…) است، برای انجام این تکلیف موجر حق دارد به محل مورد اجاره وارد شود. عقد اجاره دارای موعد و تاریخ مشخص است، بعد از اتمام مدت قرارداد مستاجر باید ملک یا غیره را به موجر بازگرداند، در غیر این صورت موجر می‌توان در مراجع قضایی دستور تخلیه ملک را بگیرد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر حقوق و تکالیف مستاجر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …