جنگل راش؛ زیبایی بر فراز سوادکوه

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جنگل راش سوادکوه منبع عظیمی از درخت راش در ارتفاعات کم شمال ایران محسوب می‌شود و در نوع خود نادر است.
جنگل راش سوادکوه

وقتی‌که از شهرستان سوادکوه وارد جاده فیروزکوه می‌شویم، در مسیر خود به روستایی به نام سنگده می‌رسیم. شما در این روستا با یکی از زیباترین جنگل های مازندران و شمال ایران روبرو خواهید شد. جنگل‌ راش سوادکوه با درختان مرتفع آن، ابهتی بی‌نظیر دارند و فرصت خوبی به ما برای فرار از زندگی شهری و پناه بردن به دل طبیعت می‌دهند. با مجله دلتا همراه باشید.

جنگل راش کجاست؟

جنگل راش، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در روستای سنگده استان مازندران و در دامنه‎ی قله خرونرو قرار گرفته است. جنگل راش با درخت‌های سر به فلک کشیده و پر شاخ و برگ خود، از جذاب‌ترین مقاصد برای جنگل‌نوردی و پیاده‌روی یکروزه است. این جنگل پوششی متراکم و متنوع از انواع درخت‌ها دارد. راش‌ از غنی‌ترین درختان در جنگل‌های جهان بشمار آمده و عمر این درخت‌ها به ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال می‌رسد. درخت راش در جلگه تقریبا نایاب و در استان گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا یافت می‌شود. جنگل راش وسیع‌ترین و گسترده‌ترین گونه‎ی درختی جنگل‌های کوهستانی شمال ایران به شمار می‌رود.

جاذبه های گردشگری مازندران

چرا جنگل راش مهم است؟

جنگل‌ راش با درختان گوناگون و متنوع، بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران را تشکیل می‌دهد. جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی با قدمتی بالغ بر ۴۰ میلیون‌ سال از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بوده و از آن بعنوان موزه‎ی طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها در سال ۲۰۱۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از انواع درخت‌های موجود در جنگل راش می‌توان راش، توسکا، افرا، انجیری، بلوط، ملج و… را نام برد. ارتفاع درخت‌های راش تا ۴۰ متر هم می‌رسد.

چرا جنگل راش مهم است؟

چگونه به جنگل راش برویم؟

روستای سنگده در ۲۰۰ کیلومتری تهران و ۸۰ کیلومتری ساری قرار گرفته است. این روستا در نزدیکی شهرهای سمنان، ساری و تهران قرار دارد. برای رسیدن به روستای سنگده از تهران در جاده‎ی فیروزکوه به سمت پل سفید حرکت کرده تا به روستای سنگده برسید. از روستای سنگده تا ابتدای مسیر جنگل‌نوردی راش جاده‎ی خاکی قرار دارد که می‌توانید آن را با ماشین‌های محلی طی کنید. بهترین زمان برای بازدید از جنگل زیبای راش، ابتدای بهار تا اوایل دی ماه است. پاییز و بهار زیباترین فصل‌های بازدید از این جنگل است. دسترسی به این جنگل در زمستان راحت نیست و تنها با تجهیزات خاص امکان‌پذیر است.

چگونه به جنگل راش برویم؟

نکته آخر: در حالیکه از مناظر بی‌نظیر جنگل راش لذت می‌بریم، مراقب زیبایی‌های این میراث طبیعی باشیم. در سفرهای طبیعت‌گردی کیسه‎ی زباله همراه داشته و سفر مسئولانه را فراموش نکنیم.

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “جاذبه های سردشت؛ بهشت آذربایجان” را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…