درمان پریود نشدن با روش‌های خانگی

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پریود نشدن و بی‌نظمی قاعدگی دلایل مختلفی دارد. برای درمان پریود نشدن به صورت خانگی و گیاهی می‌توانید از زعفران، رازیانه و نعناع استفاده کنید.
درمان پریود نشدن

یکی از مشکلاتی که اکثر خانم‌ها با آن درگیر هستند بی نظمی‌ها و اختلالات مربوط به قاعدگی است. اگرچه علت پریود نشدن می‌تواند شامل موارد متعددی باشد اما منشا بیشتر آن‌ها تنبلی تخمدان و تغییرات هورمونی بدن است که به راحتی و با برخی از گیاهان دارویی در دسترس قابل تنظیم و درمان است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به معرفی درمان‌های خانگی با این گیاهان دارویی می‌پردازیم.

عادت ماهیانه

دوران قاعدگی یکی از مهمترین دوره‌های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به‌ طور معمول، خانم‌ها را یک هفته در ماه درگیر می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. چرخه نرمال قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۵ روز است و خونریزی قاعدگی به طور کلی به مدت دو تا هفت روز طول می‌کشد. زنان معمولا ۱۱ تا ۱۳ دوره را در یک سال تجربه می‌کنند اما افرادی که با مشکل اختلالات قاعدگی مواجه هستند، ممکن است کمتر از شش یا هفت دوره را در یک سال داشته باشند.

از جمله عواملی که ممکن است منجر به پریود نشدن به مدت طولانی شود عبارتند از:

  • اختلالات تغذیه‌ای
  • کاهش یا افزایش وزن
  • کم خونی
  • یائسگی
  • اختلالات تیروئید
  • عدم تعادل هورمونی
  • بیماری کبد یا سل
  • سندرم روده تحریک‌ پذیر
  • دیابت
  • زایمان یا سقط جنین تازه اتفاق افتاده
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات رحمی

علت پریود نشدن

علاوه بر موارد بالا شیوه زندگی نظیر افزایش ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل، کافئین، مسافرت، استرس و برخی داروها و قرص‌های جلوگیری از بارداری نیز می‌تواند منجر به ایجاد این مشکل شود.

درمان خانگی پریود نشدن و بی‌ نظمی‌های قاعدگی

برای درمان خانگی قاعدگی نامنظم (درمان پریود نامنظم) و پریود نشدن راه‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا ما به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آب هویجآب هویج علاوه بر اینکه یک نوشیدنی سرشار از آهن می‌باشد، یک درمان خانگی ساده برای پریود نشدن و تنظیم دوره‌های نامنظم قاعدگی نیز می‌باشد. همچنین خود هویج خام نیز عملکرد هورمونی مناسب را افزایش می‌دهد. یک لیوان آب هویج را به طور منظم به مدت سه ماه بنوشید تا متوجه تاثیرات آن شوید.

بی نظمی قاعدگی

زعفرانیکی از روش‌های متداول برای زود پریود شدن مصرف زعفران است. برای این کار می‌توانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

نعناعترکیبی از نعناع خشک و عسل به عنوان یک درمان بسیار مناسب برای دوره‌های نامنظم قاعدگی می‌باشد. همچنین این ترکیب گرفتگی عضلانی ناشی از قاعدگی را تسکین می‌دهد. به این منظور یک قاشق چای‌خوری پودر نعنای خشک را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر به مدت چند هفته، روزی سه بار از این ترکیب استفاده کنید.

رازیانهارتباط رازیانه و قاعدگی برای رفع مشکلات زنان بسیار زیاد است. رازیانه یکی از گیاهان بسیار موثر برای باز شدن قاعدگی و تنظیم شدن آن است و به علت دارا بودن خواص ضد اسپاسم عضلانی، گرفتگی‌ها و دردهای مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. برای این کار پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر وعده غذا، روزانه یک استکان آب آن را بنوشید.

زردچوبهطبع گرم زردچوبه منجر شده که از آن در تنظیم قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی استفاده گردد. خاصیت ازدیاد قاعدگی آن به تحریک جریان قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی آن به تسکین درد قاعدگی کمک شایانی می‌نماید. به مدت چند هفته (تا زمان بهبودی)، هر روز یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه را با شیر یا عسل مصرف نمایید.

درمان خانگی پریود نشدن

زنجبیلزنجبیل در درمان پریود نشدن و تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین تسکین درد قاعدگی بسیار سودمند می‌باشد. همچنین در مواقعی که پریودها کوتاه است یا با تاخیر همراه می‌باشد. زنجبیل با القای قاعدگی منجر به رفع این مشکل می‌شود. به این منظور نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب به مدت پنج تا هفت دقیقه بجوشانید سپس کمی شکر به آن اضافه کنید و روزی سه مرتبه بعد از غذا آن را بنوشید. این کار را به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه دهید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۰ ب٫ظ

    سلام با تشکر من میخواستم بپرسم که ممکن هست که یک مادر از اون اول منظم پریود شه ولی دخترش منظم پریود نشه یعنی میخواستم بگم ممکنه ارثی باشه

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۱۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۱۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…