الماس‌های آبی رنگ در ساحل تنگ

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر و بندر زیبای چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه‌ی دریای عمان قرار گرفته است.
ساحل تنگ چابهار

ایران سرزمین شگفتی‌هاست. یکی از شگفتی‌های زیبا و عجیبی که امروز می‌خواهیم از آن بگوییم، ساحل تنگ در سواحل چابهار است. تا به این‌جا نگفتیم که شگفتی عجیب این منطقه در چیست، تا به حال اسم امواج آبی را شنیده‌اید؟ الماس‌های این منطقه را در شب دیده‌اید؟ این پدیده علی الخصوص در شب‌هایی که مهتابی نیست در این منطقه قابل مشاهده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم راز امواج آبی ساحل تنگ در شب‌ها و الماس‌هایش در چیست.

این الماس‌های آبی رنگ چگونه به وجود می آیند؟

این دلایل می‌توانند عوامل متعددی از جمله: جفت‌گیری، جذب طعمه و بسیاری از عوامل دیگر باشد که در نهایت باعث شوند که این نور آبی رنگ از آن‌ها منتشر شود. البته این شگفتی زیبا تنها در این منطقه وجود ندارد و در نقاط دیگری از جهان هم قابل دیدن است.

جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

در توضیح علمی این پدیده باید گفت که اغلب در شب‌های تابستان به وسیله‌ی باکتری‌های نورافشان ایجاد می‌شود. باکتری‌های نور افشان بر روی امواج حرکت می‌کنند و به صورت یک خط نورانی در قله‌ی موج دریا خود نمایی می‌کنند. این نورهای آبی رنگ در ساحل تنگ علی الخصوص در سواحل دانشگاه دریانوردی به فراوانی دیده می‌شود.

نام علمی شب‌تاب‌های دریایی فیتوپلانکتون‌ها است و تنها کافی است که در برخی شب‌های فصل تابستان و علی الخصوص پاییز و زمستان به سواحل چابهار بروید و در تاریکی شب و دقیقا زمانی که ۱ یا ۲ ساعت از تاریکی آسمان می‌گذرد، در کنار ساحل بمانید و در نهایت ببینید که شب‌تاب‎های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می‌آیند و می‌روند.

ساحل تنگ این الماس‌های آبی رنگ چگونه به وجود می آیند؟

تعداد زیادی از این پلانکتون‌ها در خاک ماسه‌ای ساحل می‌مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی‌گردند. اگر به این منطقه سفر کردید و خواستید به دیدن این پدیده‌ی زیبا و عجیب بروید، یادتان باشد که برای دیدن آن‌ها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا نمایید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر چابهار “چابهار و پدیده گِل فِشان کنارک” را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۴:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۴۴ ب٫ظ

    بوس?????

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۳۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…