تنگ دار؛ رودخانه‌نوردی میان صخره‌ها

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
«تنگ دار» در نزدیکی روستای کوشک‌سرا از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است.
منطقه تنگ دار

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی و جذاب در فاصله نه چندان دور از تهران است که رودی پرآب از وسط آن عبور می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست و چشم‌انداز سرسبز این تنگ نیز مزید بر علت شده و آن را از سایر مناطق مشابه متمایز و منحصربه‌فرد کرده است. تصور کنید در روزهای گرم و بلند تابستان بتوانید در سفری کوتاه به این منطقه‌ شگفت‌انگیز، یک آب‌بازی لذت‌بخش، رودخانه‌نوردی و تماشای مناظری بکر و درختان سر به فلک کشیده را تجربه کنید. با مجله دلتا همراه باشید.

معرفی تنگ دار

تنگ دار نوشهر که مردم محلی آن را با نام «تنگ کوشک‌سر» می‌شناسند؛ یکی از جاذبه‌های گردشگری در فصل تابستان است. رودخانه دائمی کرکرود که از ارتفاعات منطقه سرچشمه می‌گیرد، در کف تنگ دار جریان دارد و پس از عبور از روستای کوشک‌سرا، در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. اگر به این منطقه می‌روید، باید خود را برای حدود سه تا چهار ساعت رودخانه‌نوردی در مسیر ۱٫۵ کیلومتری آن آماده کنید.

جاذبه های گردشگری ایران

عمق این رودخانه در طول مسیر متغیر است؛ به‌طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست و تقریبا تا زانو در آب می‌روید؛ هرچند به‌تدریج دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر شده و در نتیجه عمق آب بیشتر می‌شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می‌رسد. به همین دلیل بهتر است به‌صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید. عمق آب رودخانه در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است و با توجه به آب‌شدن برف در بالادست در فصل بهار، میزان آب به بیشترین حد و در اواخر تابستان به کمترین سطح می‌رسد.

نکته هایی برای بازدید از تنگ دار

نکته جالب ماجرا اینجا است که در مسیر تنگ دار، حوضچه‌هایی وجود دارد که در صورت داشتن عمق کافی می‌توانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید. در واقع همین صدای دلنشین آب و شنا در حوضچه‌‌های زلال، از جمله ویژگی‌های به‌یادماندنی حضور در ‌تنگ دار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که صخره‌های آن پوشیده از خزه و پرسیاوشان هستند و شاخه‌های پیچک از اطراف‌شان آویزان شده‌ و منظره‌ای بی‌بدیل خلق کرده‌اند.

نکته هایی برای بازدید از تنگ دار

جنگل‌های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه‌ی آن‌ها در مسیر تنگ گسترده شده‌اند؛ به‌طوری که در تمام طول راه در زیر سایه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرید و نور آفتاب به‌سختی از لابه‌لای شاخ و برگ‌ها به کف تنگ می‌رسد. در طول این مسیر احتمالا با گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست بی‌خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “آبشار سمبی؛ نگین مازندران” را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    نطلبتون عالی بودکاش تصاوسری هم ازدرختان اطراف تنگ بودتاتصویرسازی بهتری انجام میشداماباتمام اینهااززحمتی که متحمل شدیدسپاسگزازم به امیدموفقیت روزافزون برای شما?????❤?????????

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…