طلاق از طرف مرد به چه صورت است؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است و اوست که می‌تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند.
مراحل طلاق از طرف مرد

بسته به اینکه طلاق از جانب کدام یک از زوجین درخواست می‌شود وضعیت چگونگی آن متفاوت خواهد بود و مدت زمانی هم که فرد متقاضی طلاق، طول می‌کشد تا وی به هدف خود یعنی جدایی برسد، متفاوت است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی طلاق از طرف مرد و مراحل آن می‌پردازیم.

چگونگی طلاق از طرف مرد

به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد با رعایت شرایط قانونی می‌تواند با مراجعه به دادگاه، همسر خود را طلاق دهد، بنابراین مردان می‌تواند با پرداخت حق و حقوق همسر خود اعم از مهریه و نفقه و اجرت‌المثل و همچنین شرط تنصیف دارایی هر زمان که خواست وی را طلاق دهد. طلاقی که از جانب مرد باشد طلاق رجعی محسوب می‌شود طلاق رجعی طلاقی است که در مدت زمان عده مرد می‌تواند بدون نیاز به رعایت تشریفات خاصی، به همسر خود رجوع کند و تاثیر طلاق از بین می‌رود.

مراحل طلاق از طرف مرد

مراحل طلاق از طرف مرد

در گذشته در صورتی که مردی می‌خواست همسر خود را طلاق دهد بسیار ساده می‌توانست به هدف خود برسد به این صورت‌ که او به دفترخانه مراجعه و با تنظیم یک دادخواست همسر خود را طلاق می‌داد ولی امروزه برای طلاق از جانب مرد پروسه ارائه دادخواست طلاق کمی سخت‌تر از گذشته است. در صورتی که مردی بخواهد همسر خود را طلاق دهد در ابتدا باید به دادگاه خانواده رجوع کرده و دادگاه، موضوع را به داوری ارجاع دهد و پس از صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق مراجعه می‌شود. دفترخانه پس از پرداخت مطالبات زن از سوی مرد اعم از مهریه، نفقه و جهیزیه صیغه طلاق را جاری کرده و آن را به ثبت می‌رساند، بنابراین در ابتدا مرد باید به دادگاه خانواده یا یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و دادخواستی مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش را تقدیم کند.

مدت زمان طلاق از جانب مرد

طلاق از جانب مرد می‌تواند از سه ماه تا یک سال طول بکشد و مدت آن بستگی به اعتراض زن خواهد داشت. معمولا در چنین مواردی چهار تا پنج ماه زمان نیاز است. در صورتی‌ که زن برای طلاق حاضر نشود و دادگاه حکم غیابی صادر کند زن می‌تواند از آن حکم غیابی واخواهی کند.

پیشنهادمطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در چه مواردی زن حق طلاق دارد؟ را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۳۷ ب٫ظ

  4. طناز

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۰۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۰۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    سلام به همه مردم عزیز ایران این برنامه خیلی مفید بوده توصیه میکنم شما هم ای برنامه دان کنید حتما

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …