علت علاقه پشه به خون انسان

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان به منظور آگاهی از علت علاقه پشه به خون انسان متوجه شدند عصب‌های درون نیش این جاندار پس از تماس با ترکیبات به خصوصی در خون فعال شده و مکانیزم مکیدن را شروع می‌کند.
علاقه پشه به خون

محققان به منظور کشف دلیل علاقه پشه به خون انسان، آزمایش‌هایی را با ترکیبات مختلف انجام دادند. آن‌ها دریافتند پشه‌ها توانایی مزه کردن و نوشیدن ترکیبات شیرین را داشته ولی آن را مثل خون با اشتیاق نمی‌مکند. در این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش بخوانید.

علت علاقه پشه به خون انسان

«Leslie Vosshall»، از محققان دانشگاه راکفلر و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «پشه ماده پس از سوراخ کردن پوست خون را آنقدر با ولع می‌مکد که برخی اوقات مویرگ‌ها متلاشی می‌شوند. پشه‌ها این رفتار را به ویژه برای مکیدن خون بروز می‌دهند.» (برای خواندن مطالب جذاب به مجله دانستنی دلتا مراجعه کنید)

محققان برای درک علاقه پشه به خون پس از آزمایش ترکیبات مختلف حاوی خون دریافتند که این ترکیبات درون خون، عصب‌های موجود در نیش پشه را فعال می‌کنند. برخی عصب‌ها توسط نمک و برخی دیگر توسط شکر فعال می‌شوند، اما نحوه فعال شدن آن‌ها حین تماس با خون واقعی کاملاً متفاوت است. به گفته محققان حتی استفاده از خون مصنوعی و ترکیب آن با گرما و دی اکسید کربن موجود در هوا که مکیده شدن خون از قربانی را به پشه نشان می‌دهد نیز این موجود را فریب نمی‌دهد.

اما با فراهم‌آوری ترکیبات کامل خون که شامل گلوکز (شکر)، نمک، بی‌کربنات سدیم و آدنوزین تری‌فسفات می‌شود، پشه‌ها با اشتهای زیاد شروع به مکیدن آن کردند. درون نیش پشه عصب‌های مختلفی برای هر کدام از ترکیبات خون وجود دارد که پس از فعال شدن همه آن‌ها با هم، پشه وجود خون واقعی را درک کرده و با ولع شروع به مکیدن می‌کند.

این تحقیق جالب نشان می‌دهد که نیش پشه‌ها توانایی «مزه کردن» ترکیبات مختلف را داشته و به قول محققان در واقع «یک سرنگ است که می‌تواند خون را مزه کند.»

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «چرا مورچه های تنها خیلی زود می میرند؟» را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۴:۰۲ ب٫ظ

  2. علی زارع پور

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۶:۰۳ ب٫ظ

    سلام. حتی احتمال دارد خیلی ازپشه ها یا موجودات میکروتر الی اخر… بتوانند بانیش خوددرزیرپوست ویاحتی دردرون مویرگ انسان تخم ریزی کنند .علاوه براستفاده ازمنبع مغذی اماده.هم بتوانندتخم ریزی کنند.هم عده ای راحت بتوانند انتی ژن خودراواردبدن انسان کنند.زیرادرخیلی ازبدنهای انسانها .بعدازنیش زدن درهمان نقطه یااطارف ان وبعضا” کل بدن قرمروخارش کرده ویاکهیرهای کل بدن فرددرگیرمیکندکه فردرابه دکترمیکشاند..باتشکر

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۱۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…