علت افزایش وزن بعد از ورزش چیست؟

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا دقت کرده‌اید که وزنتان بعد از ورزش بیشتر شده باشد؟ اگر هدفتان کاهش وزن است، دیدن این افزایش وزن روی ترازو بعد از تلاش زیاد برای ورزش ممکن است ناامیدتان کند.
علت افزایش وزن بعد ورزش

دلایل علمی زیادی برای افزایش وزنی ناچیز بعد از ورزش وجود دارند. شایع‌ترین علت افزایش وزن بعد از ورزش افزایش وزن عضلات، التهاب پس از ورزش، مصرف مکمل یا حتی غذای هضم است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره علت افزایش وزن بعد از ورزش بیشتر توضیح داده‌ایم.

وزن عضلات

افزایش وزن عضلات

احتمال رشد عضلات بعد از شروع ورزش، بالاست و میزان آن به رژیم غذایی و نوع ورزشی که انجام می‌دهید بستگی دارد؛ اما هر افزایشی در میزان فعالیت فیزیکی احتمالاً قدرت و حجم عضلات را کمی افزایش بدهد؛ به خصوص اگر قبل از شروع دوره‌ ورزشتان هیچ فعالیتی نداشتید.

اگر تمرینات قدرتی انجام می‌دهید و به میزان کافی پروتئین مصرف می‌کنید، احتمالاً ببینید که حجم عضلاتتان خیلی بیشتر شده است. ژنتیک هم در میزان رشد حجم عضلات بعد از شروع برنامه‌ ورزشی نقش دارد.

اگر به طور مرتب ورزش می‌کنید، ممکن است سایزتان کمتر شود، حتی اگر وزن کم نمی‌کنید! وزن بیشتر به این معنی است که با سوختن چربی، عضلاتتان هم رشد می‌کنند. یک اتفاق مثبت که باعث می‌شود بدنی لاغرتر و قوی‌تر داشته باشید.

افزایش وزن به دلیل حفظ آب

حفظ آب بدن یکی از دلایل رایج برای افزایش وزن موقتی است. یک دلیل رایج برای افزایش حفظ آب، افزایش مصرف سدیم است. طبق یک تحقیق، مصرف غذاهای سرشار از نمک می‌تواند باعث افزایش وزن بشود. تحقیقات نشان داده‌اند بعد از اینکه غذای شور می‌خوریم، میزان بیشتری آب می‌خوریم، اما ادرار لزوماً افزایش پیدا نمی‌کند. آب اضافی در بدن باعث اضافه وزن می‌شود. برخی از افراد حساسیت بالایی به سدیم دارند و ممکن است بدنشان آب بیشتری حفظ کند.

افزایش وزن بعد از ورزش

افزایش وزن به دلیل التهاب بعد از ورزش

ممکن است خود ورزش هم باعث افزایش وزن (حداقل موقت) بشود. اما این افزایش وزن می‌تواند نشانه‌ای این باشد که به اندازه‌ کافی سخت و سنگین ورزش می‌کنید تا نتایجی واقعی ببینید. به بیان ساده، ورزش (به خصوص تمرین با وزنه) به بافت عضلات آسیب می‌زند. فرایند ترمیم بعد از ورزش باعث رشد و قوی‌تر شدن عضلات می‌شود. اما تا آن زمان، بافت‌ها دارای التهاب هستند.

مصرف مکمل

غذا بعد از ورزش یا مصرف مکمل بعد از آن هم می‌تواند باعث افزایش وزن شود. فعالیت (به خصوص ورزش استقامتی طولانی مدت مثل دویدن یا دوچرخه سواری) همه‌ گلیکوژن موجود در بدن را مصرف می‌کند.

خیلی عادی است که ورزشکاران حرفه‌ای بعد از ورزش، نوشیدنی‌های مکملی مصرف کنند که حاوی کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات‌ها به بازسازی گلیکوژن عضلات کمک می‌کنند؛ اما بدن برای هر یک گرم از گلیکوژن ذخیره شده، سه گرم آب نگه می‌دارد.

افزایش وزن

آیا باید نگران این افزایش وزن باشیم؟

در بسیاری از حالات، نیازی به نگرانی درباره‌ی افزایش وزن بعد ورزش نیست. در حقیقت، اگر افزایش وزن به دلیل یکی از علت‌های رایج بالا باشد، باید آن را نشانه‌ی موفقیت‌تان بدانید. البته دلایل دیگری هم باعث افزایش وزن می‌شوند. ممکن است بعضی از داروها باعث افزایش وزن شوند یا اینکه مصرف کالری‌تان همراه با افزایش میزان گرسنگی بعد از ورزش، بیشتر شده باشد.

بهتر است برای اندازه‌گیری میزان موفقیت‌تان از روش‌های دیگری به جز ترازو استفاده کنید تا ببینید که آیا تغییرات پایدار هستند یا خیر. ترازوها فقط وزن شما را نشان می‌دهند. برای اندازه‌گیری میزان واقعی چربی سوزانده شده می‌توانید از یک مقیاس چربی بدن استفاده کنید یا به طور مرتب، قسمت‌های مختلف بدنتان را اندازه بگیرید. (اگر سایزتان کم شده است، به احتمال زیاد در مسیر درست قرار دارید.)

اما تمرکز نکردن روی اعداد هنگام ارزیابی میزان موفیت برای رسیدن به اهداف کاهش وزن هم مزایای خودش را دارد. احساس روانی و فیزیکی‌تان، تغییر اندازه‌ی لباس‌هایتان و قدرت و سلامت کلی‌تان، همگی اجزای مهم این فرایند هستند.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۷:۰۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…