در خانه ماندن و کمبود ویتامین D، چگونه خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آنجا که نشانه‌ای از کمتر شدن بیماری کرونا دیده نمی‌شود، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا هم اکنون خود را در قرنطینه نگه داشته‌اند و در فضاهای سربسته زمان خود را سپری می‌کنند.
تاثیر ویتامین D روی پوکی استخوان

در خانه ماندن و کمبود ویتامین D

با اینکه محدودیت‌های رفت و آمد برداشته شده، بسیاری هنوز دورکاری می‌کنند تا از این ویروس مرگ‌آور در امان بمانند و تنها برای تامین کالاهای ضروری از منزل خارج می‌شوند. با اینکه در خانه ماندن می‌تواند از پخش ویروس تا اندازه زیادی جلوگیری کند، اما می‌تواند تاثیرات منفی مانند کمبود ویتامین دی داشته باشد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تاثیر ویتامین D روی پوکی استخوان صحبت خواهیم کرد.

پوکی استخوان

نور خورشید اصلی‌‌ترین منبع ویتامین D برای ما است و این ماده غذایی تاثیر حیاتی بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌های ما دارد. به هر حال، هم اکنون تعداد کمتری از افراد از خانه‌ها بیرون می‌آیند، و شانس آن‌ها برای دریافت و جذب عناصری ضروری چون فسفر و کلسیم که برای مراقبت از سلامت استخوان‌ها بسار مفید است کاهش و در نتیجه ریسک ابتلا به پوکی استخوان افزایش یافته است.

پوکی استخوان

پوکی استخوان شرایطی است که استخوان‌های فرد ضعیف و شکننده می‌شوند. این بیماری استخوان‌ها و در نتیجه فرد را بطور شدیدی ضعیف می‌کند. افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند به کرات دچار ترک استخوان و شکستگی می‌شوند. حتی اتفاقات کوچک مانند خم شدن یا عطسه می‌تواند این افراد را دچار ترک استخوان کند.

بسیاری بر این باورند که تراکم استخوان به حداکثر خود در سن ۳۵ سالگی می‌رسد و پس از آن رو به کاهش می‌گذارد. بطور طبیعی با شروع فرآیند پیری استخوان ها شروع به ضعیف‌تر شدن و نازک شدن می کنند. چنانچه در این زمان افراد در معرض تابش نور کافی خورشید قرار نگیرند و کلسیم کمی مصرف کنند احتمال وقوع پوکی استخوان در میان آن‌ها بیشتر می‌شود. در حال حاضر، به دلیل رژیم‌های غذایی نامناسب، سبک زندگی غلط، و عدم قرار گرفتن در تابش نورآفتاب، بخش بزرگی از جمعیت، شامل جوانان، دچار این بیماری شده‌اند. کارشناسان بهداشت بیشتری در تلاش هستند تا مردمی که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند، را به استفاده بیشتر مکمل‌های ویتامین دی تشویق کنند.

فواید ویتامین D

نشانه‌های کمبود

  • خستگی مفرط
  • درد استخوان
  • درد مفاصل
  • درد عضلات
  • خلق بد
  • انرژی پایین
  • اضطراب
  • تحریک پذیری بالا
  • اضافه وزن
  • ریزش مو

جلوگیری از کمبود ویتامین D

پس از بررسی کلینیکی و آزمایش خون مشخص می‌شود فرد دچار کمبود ویتامین D هست یا خیر. اگر نتایج آزمایشگاهی کمبود ویتامین دی را نشان دهند، افراد ملزم به استفاده از مکمل‌های ویتامین دی همراه با کلسیم (گاهی منیزیوم و روی) می‌شوند تا بتوانند کمبود این عناصر را در بدن جبران کنند. از منابع غذایی سرشار از ویتامین دی می‌توان به زرده تخم مرغ، قارچ، آب پرتقال، ماهی سالمون، شیرگاو، شیر سویا، غلات، جو دو سر، روغن ماهی و پنیر اشاره کرد تا نیازهای روزانه ویتامین دی بدن را پوشش دهند.

ویروس کرونا

از آنجا که در جنگ با بیماری کووید ۱۹ بسیاری ماندن در خانه ، شستشوی مدام دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را تمرین می کنند، باید بدانیم که ایمن نگه داشتن بدن در مقابله با ویروس از اهمیت زیادی در مراقب از سلامت جسمی افراد برخوردار است.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۲۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…