خواص و مضرات زرده تخم مرغ چیست؟

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص و مضرات زرده تخم مرغ هموراه مورد بحث مردم ومتخصصان تغذیه بوده است. امروزه متخصصان تغذیه معتقدند، مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ در افراد سالم مجاز است و به فعالیت بهتر مغز و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.
خواص زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ از آن دسته غذا‌هایی است که خوردن آن همواره موافقان و مخالفان زیادی داشته است. از طرفی بالا بودن میزان کلسترول موجود در زرده تخم مرغ و از طرف دیگر داشتن تمامی مواد مغذی برای بدن، مصرف کنندگان این ماده غذایی را بر سر دوراهی گذاشته است. با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با مضرات و خواص زرده تخم مرغ آشنا کنیم.

خواص زرده تخم مرغ

تولید گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم‌خونی

زرده تخم مرغ خون‌ساز است و خوردن آن برای پیشگیری و درمان کم‌خونی مفید است. مقدار آهن موجود در تخم مرغ حدود ۰.۹۲ میلی‌گرم و عمدتاً در زرده آن وجود دارد، علاوه بر این آهن موجود در زرده تخم مرغ به طور کامل جذب بدن می‌شود.

خواص تخم مرغ

استحکام عضلات و استخوان‌ها

زرده تخم مرغ یک ماده غذایی مفید برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان است و افزایش ماهیچه و استحکام آن کمک می‌کند. همچنین به دلیل فسفر و کلسیم موجود در آن، برای تقویت استخوان‌ها مفید است. زرده تخم مرغ به طور موثری از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری و آن‌را کاهش می‌دهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می‌کند.

پیشگیری از سرطان

سلنیوم و سایر ویتامین‌های موجود در زرده تخم مرغ جزو مواد آنتی اکسیدان هستند که از انهدام بافت‌های بدن جلوگیری کرده به پیشگیری از سرطان و درمان بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. همچنین زرده تخم مرغ به دلیل دارا بودن لوتئین و گزانتین در پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش، کولون و ریه موثر است.

سلامت مو

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین‌های غنی است که می‌تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر مقاوم سازد. همچنین زرده تخم مرغ فواید بسیاری برای مرطوب کردن مو‌های خشک داشته و استفاده از آن به عنوان ماسک مو، یک ماده مغذی برای انواع مو است.

سلامت پوست

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای تغذیه، لطافت و رطوبت پوست بسیار مفید است. استفاده از ماسک زرده تخم مرغ و عسل برای رفع و درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه، تیرگی، خشکی و… مفید است و می‌تواند یک درمان سالم و خانگی برای پوست باشد و به جوانسازی و رفع چین و چروک کمک کند.

تقویت مو

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

تحقیقات جدید نشان داده است، خوردن زرده تخم مرغ ارتباطی با افزایش کلسترول خون و در نتیجه ارتباطی با میزان بروز بیماری‌های قلبی نداشته، حتی به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند. در بیشتر افراد به غیر از کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار کلسترول بالا هستند، مصرف تخم مرغ به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند.

تکامل سلول‌های مغز جنین و تقویت ذهن

کولین تخم مرغ در داخل زرده آن بصورت ماده‌ای بنام لیسیتین یافت می‌شود. ۲ عدد تخم مرغ با تأمین حداقل ۲۵۰ میلی گرم کولین حدود ۵۰ درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تأمین می‌کند. این ماده در تکامل مغز جنین بسیار موثر است. همچنین زرده تخم مرغ در پیشگیری از بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی مفید است.

سلامت چشم

زرده تخم مرغ غنی‌ترین و مهم‌ترین منبع تأمین لوتئین و گزانتین مورد نیاز بدن است. این مواد به ویژه برای سلامت چشم ضروری هستند و باعث حفاظت سلول‌های چشم از آسیب‌های مختلف بویژه دژنراسیون و تخریب سلول‌های ماکولا می‌شود.

 

 

 

 

 

 

مضرات زرده تخم مرغ

۱. مصرف زیاد زرده تخم مرغ، مضر بوده به کلیه‌ها و کبد آسیب وارد می‌کند.
۲. زیاده‌روی در مصرف زرده تخم مرغ، به افراد دارای کلسترول خون بالا به دلیل بیماری ژنتیکی توصیه نمی‌شود.
۳. در برخی افراد حساسیت به تخم مرغ وجود دارد که این افراد لازم است از تخم سایر پرندگان استفاده کنند.

به طور کلی مصرف تخم مرغ می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما کارشناسان توصیه می‌کنند در مصرف تخم مرغ اعتدال را رعایت کنید. آخرین توصیه‌های تغذیه مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ در افراد سالم و ۳ عدد تخم‌مرغ در هفته را برای بیماران مستعد مشکلات قلبی مجاز دانسته است.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۵:۱۰ ب٫ظ

  4. زهرا

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  5. جهانبخش رییسی

    ۴ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۸ ق٫ظ

    مطالب بسیارناب وارزنده بوده،وباعث ارتقاء معلومات عمومی مخاطب می باشند

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۲۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۳۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…