ژاپن و کره جنوبی تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را به صفر می‌رسانند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور کره جنوبی از برنامه‌های زیست محیطی پرده برداشته‌اند که بر اساس آن تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن در این کشورها به صفر خواهد رسید.
انتشار کربن

ژاپن پیشتر وعده کاهش ۸۰ درصدی انتشار کربن در جو را داده بود اما «یوشیهیده سوگا»، نخست وزیر یک گام فراتر رفته و متعهد شده کشورش تا اواسط سده جاری انتشار کربن را به صفر برساند. علاوه بر ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا نیز برنامه‌هایی را در همین راستا برای ۳۰ سال آینده تدارک دیده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این برنامه بخوانید.

در ژاپن انتشار کربن به صفر میرسد

سوگا در بیانیه خود وعده داد که کشور متبوعش بر اساس این برنامه‌ها به جامعه‌ای عاری از کربن بدل خواهد شد؛ با این حال وی تاکید کرد دستیابی به چنین هدفی آسان نخواهد بود.

صنایع ژاپن در حال حاضر به شدت به سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی وابسته هستند و این کشور از نظر انتشار کربن جایگاه پنجم دنیا را در اختیار دارد. این وابستگی گسترده به حدی است که احتمال می‌رود تا یک دهه دیگر نیز بیش از نیمی از انرژی ژاپن از طریق سوخت‌های فسیلی و نیم دیگر آن نیز از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی هسته‌ای تامین شود.

همین عامل باعث شده سازمان‌های طرفدار محیط زیست نظیر «گرین‌پیس» از اقدامات ناکافی این کشور در راستای کاهش آسیب به محیط زیست انتقاد کنند. اقدام اخیر ژاپن اما با استقبال این سازمان‌ها مواجه شده و آنرا گامی اساسی در راستای نجات زمین از تغییرات اقلیمی عنوان کرده‌اند.

آنطور که یوشیهیده سوگا در نخستین حضورش در پارلمان عنوان کرد، برنامه وی شامل استفاده بیشتر انرژی‌های تجدید پذیر و ارتقای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای برای جلوگیری از تکرار فجایعی نظیر نیروگاه فوکوشیما است.

کره جنوبی هم که در حال حاضر ۴۰ درصد از انرژی موردنیازش را از طریق سخت‌های فسیلی تامین می‌کند متعهد شده تا میانه قرن حاضر انتشار کربن را به صفر برساند.

ژاپن و کره جنوبی در حالی از این برنامه رونمایی کرد‌ه‌اند که اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز طرح‌های به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ را تصویب کرده‌اند و چین هم در اقدامی غیرمنتظره متعهد شده تا سال ۲۰۶۰ به این هدف دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مقاله «سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر شده است» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…