ویتامین D و تقویت سیستم ایمنی

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید وقت آن رسیده که هر روز صبح کمی شیر به قهوه صبحانه‌تان اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده روزانه ویتامین D می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از شما در مقابل کووید 19 داشته باشد.
ویتامین D و تقویت سیستم ایمنی

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

مقاله‌ای اخیرا در نشریات آمریکایی منتشر شده که حاصل داده‌های بدست آمده از ۴۸۹ نفر از کسانی است که تست کووید۱۹ داده‌اند و در سال گذشته ویتامین D شان اندازه گیری شده است. محققان دریافتند ۱۹% آنانی که کمبود ویتامین D داشتند تست‌شان مثبت شده و ۱۲ % از بیماران کمبود شدید ویتامین D داشته‌اند. در این مطلب از مجله دلتا درباره ویتامین D و تقویت سیستم ایمنی صحبت خواهیم کرد.

ویتامین دی

مطالعات دیگری رابطه میان زندگی در عرض‌های جغرافیایی شمالی(جذب کمتر ویتامین D از خورشید) و ریسک بالاتر مرگ ناشی از کووید ۱۹ در مراحل اول همه‌گیری کرونا را بررسی کرده است. باید بدانید، دمای بالاتر و تابش اشعه UV اثر منفی بر بقای ویروس دارد.

براساس یافته‌های سازمان بهداشت جهانی کمبود ویتامین D نقش مهمی در بیماری‌های عفونی تنفسی و ذات الریه، سل و برونشیت دارد.

تقویت سیستم ایمنی

براساس گزارش‌ها، کانون پزشکی آمریکا، درباره تغذیه مرتبط با استعمال ویتامین D و کلسیوم، پیشنهاد می‌دهد که بزرگسالان ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد (۱۵-۲۰ میکروگرم) ویتامین D را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانند ( مقدار دقیق براساس سن افراد تجویز می شود). مصرف روزانه ویتامین D نباید از ۴۰۰۰ واحد روزانه بیشتر شود.

اگرچه ویتامین D روزانه مصرف می‌شود، اما سیستم ایمنی پیچیده است و برای عملکرد مناسب به فاکتورهای تغذیه‌ای متعددی وابسته است.

دانشمندان علاقمندند بدانند رابطه میان تغذیه و سیستم ایمنی چیست، و این توسط جامعه دانشمندان بطور عمومی پذیرفته شده است که رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن هدف همیشگی‌تان باشد، نه فقط در میان یک همه‌گیری جهانی

این بخاطر آن است که برخی موادغذایی و ترکیبات گیاهی نقش مهمی در بالا بردن عملکرد ایمنی بدن دارند. به عنوان مثال، التهاب یک بخش مهم از پاسخ ایمنی بدن است. گرمی و قرمزی التهاب در گلبول‌های سفید شما مواد شیمیایی را در خون یا در بافت آسیب دیده آزاد می کند تا از بدن مراقبت کند.

براساس مطالعات انجام شده ، مواد غذایی بیشتر مرتبط با سیستم ایمنی بدن شامل موارد زیر است:

اسیدهای چرب امگا۳: که به خاصیت ضد التهابی شناخته می‌شوند و بیشتر در ماهی، غذاهای دریایی، بعضی آجیل‌ها و دانه‌ها مانند بذر کتان، دانه چایی و گردو یافت می‌شوند.

کرونا

ویتامین D: این ویتامین‌های نورآفتاب که در زمستان کمتر یافت می‌شوند در ماهی‌هایی چون سالمون، سردین و قزل الا نیز وجود دارد. این ویتامین به مقدار کمتر در شیر تقویت‌شده و تخم مرغ وجود دارد.

ویتامین ای: یک آنتی اکسیدان قویست، ویتامین ای بیشتر در منابع چربی‌های سالم مانند بادام، کره بادام، آووکادو و محصولات بر پایه بادام زمینی یافت می‌شود. به علاوه ماهی، روغن‌های سبزیجات و برگ‌های سبز در درجه دوم موجود است.

زینک: با اینکه کانادایی‌ها سعی می‌کنند به اندازه کافی ویتامین ای مصرف کنند، استعمال کم زینک عموما به سطح ایمنی کمتر مرتبط است. همه چیزخواران نیاز ویتامین ای خود را از طریق مصرف انواع گوشت و لبنیات تامین می‌کنند در حالیکه گیاه خواران ملزم به استفاده بیشتر از عدس و دیگر حبوبات هستند.تنها منبع قوی روی/ زینک صدف خوراکیOyster است.

چایی: با اینکه یک ویتامین، ماده معدنی یا مکمل غذایی نیست، اما منبع غذایی قوی برای خاصیت ضد التهابی است که به EGCG شناخته می شود و در بالابردن سیستم ایمنی بدن موثر است.

ضد التهاب

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

  6. علی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۴۲ ب٫ظ

    مطلب بسیار جامع و مفیدی بود
    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…