کشف اولین سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت ستاره

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره TESS، اولین سیاره مشابه زمین را کشف کردند که در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار دارد.
سیاره مشابه زمین

TESS (ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذرا) در سال ۲۰۱۸ با هدف کشف سیاره‌های کوچک در اطراف نزدیک‌ترین همسایه‌های خورشید پرتاب شد. این ستاره‌ها به اندازه‌ی کافی درخشان هستند و می‌توان ویژگی‌های جرمی و جوی سیاره‌هایشان را بررسی کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره کشف سیاره مشابه زمین بخوانید.

TESS تاکنون در اطراف یازده ستاره‌ کوتوله سرخ نزدیک به زمین، هفده سیاره‌ی کوچک کشف کرده است. این ستاره‌ها کمتر از ۶۰ درصد خورشید جرم دارند و سردتر از آن هستند (دمای سطح آن‌ها تقریبا ۳۶۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است.) اخیرا ستاره‌شناسان در مقاله‌ای از کشف سیاره‌ جدیدی به نام TOI-700d خبر دادند. این سیاره هم‌اندازه با زمین است و در محدوده‌ی قابل سکونت ستاره‌ خود قرار دارد. به گفته‌ی پژوهشگرها، این سیاره مشابه زمین احتمالا دارای اقلیم است.

این سیاره یکی از سه سیاره‌ کوچک ستاره‌ی کوتوله سرخ بود. جرم این ستاره ۰/۴۱۵ جرم خورشیدی است و در فاصله‌ی ۱۰۲ سال نوری از زمین قرار دارد. پژوهشگران با تحلیل داده‌های TESS متوجه شدند این سه سیاره تقریبا هم‌اندازه با زمین هستند و دوره مداری آن‌ها به ترتیب برابر با ۹/۹۸، ۱۶/۰۵ و ۳۷/۴۲ روز زمینی است.

در منظومه شمسی، عطارد در مدت ۸۸ روز مدار خورشید را طی می‌کند. این سیاره بسیار به خورشید نزدیک است و دمای سطح آن به بیش از ۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. اما ستاره‌ی کوتوله‌ سرخ از خورشید سردتر است؛ به همین دلیل مدار سومین سیاره‌اش به شکل چشمگیری به آن نزدیک است و در محدوده قابل سکونت قرار دارد.

سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت

اگر سیاره‌ای در محدوده‌ی قابل سکونت ستاره‌اش قرار بگیرد، آب مایع روی سطح آن جریان پیدا می‌کند و احتمالا دارای جو خواهد بود. به این ترتیب سیاره‌ TOI-700d به گزینه‌ای جذاب برای میزبانی حیات تبدیل می‌شود. کشف TESS هیجان‌انگیز اما مبهم بود. زیرا سیگنال‌ها ضعیف بودند و کشف TOI-700d در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. به دلیل اهمیت کشف سیاره‌ نزدیک مشابه زمین در محدوده‌ قابل سکونت، دانشمندان TESS از دوربین IRAC رصدخانه‌ی فضایی اسپیتزر برای تأیید کشف خود استفاده کردند. دوربین IRAC قبل از آنکه در فوریه‌ی ۲۰۲۰ غیرفعال شود، دقیق‌ترین دوربین مادون قرمز موجود در فضا بود.

تیم TESS سیاره‌ TOI-700 را با IRAC در اکتبر ۲۰۱۹ و ژانویه‌ی ۲۰۲۰ رصد کرد و به داده‌های دقیقی درباره‌ مدار سیاره، ویژگی‌ها و شعاع آن دست یافت. طبق یافته‌ها، جرم این سیاره ۲/۱ برابر جرم زمین است. نتایج در مقایسه با دیگر ویژگی‌ها نشان می‌دهند این سیارهمشابه زمین ، سنگی و احتمالا دارای قفل جزر و مدی است. به بیان دیگر یک سمت سیاره به سوی ستاره قرار گرفته است. به گفته‌ ستاره‌شناسان، اگر آب مایع روی سطح TOI-700d وجود داشته باشد، احتمال شکل‌گیری ابر در جو آن بالا است. پژوهشگرها از مدل‌های اقلیمی برای تخمین ویژگی‌های احتمالی و اندازه‌گیری‌ها استفاده کردند. دانشمندان با تلسکوپ‌های نسل آینده می‌توانند به‌صورت دقیق‌تر، همسایه‌های نزدیک را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. امید

    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…