رکورد ۳۸۲ کیلومتر بر ساعت برای قطار سریع‌السیر ژاپن

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ژاپنی‌ها اخیرا به آزمایش یک قطار گلوله‌ای در راه‌آهن شرق این کشور پرداخته‌اند.
alfa x resize md w600 رکورد ۳۸۲ کیلومتر بر ساعت برای قطار سریع‌السیر ژاپن

این قطار سریع السیر که ALFA-X نام دارد، برای نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی تست شده بود و حالا تستی دیگر را پشت سر گذاشته است. این قطار در تئوری قادر به دست یافتن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است و در تست اخیر نیز به سرعت ۳۸۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تست این قطار بخوانید.

تست موفقیت‌آمیز ژاپنی‌ها در راه‌آهنی انجام شد که توکیو را به استان آئوموری متصل می‌کند. این قطار فاصله میان ایستگاه‌های «سندای» و «موریوکا» را در حدود ۴۰ دقیقه طی کرد که به صورت معمول ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

اگرچه فاصله میان دو آزمایش بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما قطار گلوله‌ای ALFA-X از ماه مه سال گذشته تاکنون بیکار نبوده است. تست اخیر نخستین تستی بود که با حضور خبرنگاران انجام شد، اما این قطار گلوله‌ای ۱۰ واگنه برای مدت‌های طولانی با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت و بدون هیچ مسافری در حال سفر کردن بوده تا با جمع‌آوری داده، توسعه قطارهای گلوله‌ای نسل بعد را تسهیل کند.

قطار سریع السیر ژاپنی

یکی از تفاوت‌های عمده این قطار سریع السیر نسل جدید نسبت به قطارهای گلوله‌ای قبلی، طراحی واگن جلویی و انتهایی آن است. طراحی این دو بخش با توجه به اختلاف فشار باد به هنگام سفر به سمت شمال یا جنوب طراحی شده است. واگن دماغه قطار ارتفاعی معادل ۲۲ متر دارد که ۷ متر از واگن وسطی قطار بلندتر به حساب می‌آید و برای سفر به شمال استفاده می‌شود. به هنگام سفر به جنوب نیز، از واگن دماغه دیگر که ۱۶ متر ارتفاع دارد بهره گرفته می‌شود.

علاوه بر این، سیستم ترمز ALFA-X روی سقف آن تعبیه شده و در کنار سیستم جدید مقاومت الکترومغناطیسی ، با بهبودهای فراوان همراه بوده. از سوی دیگر سازندگان توانسته‌اند لرزش‌های عمودی و افقی را به حداقل برسانند تا مسافرین هنگام سفر با سرعت بسیار بالا، کماکان احساس راحتی داشته باشند.

خبرگزاری جاپان تایمز در گزارش خود راجع به تست قطار سریع السیر نوشته که هنگام دستیابی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، هیچ صدایی از قطار به گوش نمی‌رسید. در سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت، می‌شد اندکی نویز شنید و احساس کرد. در سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز نویز موتور و باد به گوش می‌رسید. ناگفته نماند که بعد از فاز تست یک سال و نیمه، ALFA-X بالاخره برای مصرف عمومی آماده است و مسافرین را با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ربات “α-WaLTR” دارای چرخ هایی است که در مواقع لازم از جمله بالا رفتن از پلکان از هم باز می‌شوند. برای مطالعه بیشتر مطلب «ابداع ربات چرخ‌ داری که از پله بالا می‌رود» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…