تاریخ مأموریت سرنشین دار بعدی اسپیس‌ایکس مشخص شد

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسپیس‌ایکس در حال آماده شدن برای یک پرتاب تاریخی دیگر در هفته‌های آینده است تا برای نخستین بار طی یک مأموریت سرنشین دار اصلی که با نام کرو-۱ شناخته می‌شود، فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.
ماموریت سرنشین دار

ناسا با همکاری شرکت خصوصی پروازهای فضایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) اعزام چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) برنامه‌ریزی کرده است. این مأموریت کرو-۱ (Crew-1) نام دارد و نخستین پرواز عملیاتی ماموریت سرنشین دار خصوصی به این آزمایشگاه بین‌المللی مداری است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره ماموریت جدید اسپیس ایکس بخوانید.

پیش از این هم فضانوردان توسط کپسول دراگون (Dragon) اسپیس‌ایکس به این ایستگاه رفته بودند اما مأموریت «دمو-۲» آنان آزمایشی و برای بررسی عملکرد کپسول دراگون بود که درنهایت موفق شد «باب بنکن» (Bob Behnken) و «داگ هارلی» (Doug Hurley) خدمه‌ این مأموریت سرنشین دار را به سلامت به زمین بازگرداند.

ماموریت سرنشین دار اسپیس ایکس

پرتاب تازه‌ دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی به علت ترافیک فضایی و همچنین بررسی مسائل فنی، تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. این پرتاب ابتدا قرار بود اواخر آگوست (شهریور) انجام شود اما به علت پروازهای گوناگون فضایی در این ماه تا ۲۳ اکتبر و سپس ۳۱ اکتبر به تعویق افتاد و در نهایت ناسا نیمه‌ی نوامبر (اواخر آبان) را برای این مأموریت اعلام کرد. پرتاب فعلی طبق برنامه‌ریزی قرار است در ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) ساعت ۱۹:۴۹ منطقه زمانی شرقی (۰۳:۱۹ به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی و توسط موشک فالکون ۹ انجام شود.

تأخیرهای انجام شده به منظور فراهم کردن زمان بیشتر برای تکمیل آزمایش‌های سخت‌افزاری و بررسی داده‌ها توسط اسپیس‌ایکس صورت گرفت. یکی از نکات بررسی شده عملکرد نامتعارف ژنراتورهای گاز بوستر مرحله اول موشک فالکون ۹ بود که در هنگام پرتاب ماهواره‌ تازه‌ای برای مجموعه‌ GPS شناسایی شد.

از آن پس تاکنون اسپیس‌ایکس چندین بار پرتاب موشک فالکون ۹ را با موفقیت عملیاتی کرده است. از جمله در روزهای گذشته سری تازه‌ی ماهواره‌های استارلینک را در مدار قرار داد که باعث شد اسپیس ‌ایکس در شمار پرتاب‌های موفق خود به عدد ۱۰۰ دست یابد.

در مأموریت سرنشین دار کرو-۱ دراگون اسپیس‌ایکس که نیمه‌ی نوامبر انجام می‌شود، فضانوردان ناسا «مایکل هاپکینز» (Michael Hopkins)، «ویکتور گلاور» (Victor Glover) و «شانون واکر» (Shannon Walker) به همراه «سویچی ناگوچی» (Soichi Noguchi) از آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) سوار بر کپسول دراگون راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند تا حدود شش ماه را در آن بگذرانند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مقاله «کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه» را بخوانید.

یک نظر

  1. شريف ?

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۵:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…