با قونیه، شهر مریدان مولانا آشنا شوید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نام شهر قونیه ترکیه برای همه ما ایرانی‌ها یادآور مولانا، شاعر بلندآوازه ایرانی، است.
دیدنی های قونیه

شهر قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه است. آرامگاه مولوی، شاعر فارسی زبان، در شهر قونیه‌ ترکیه واقع شده است. این شهر که به شهر درویش‌های مرید مولوی نیز مشهور است در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه قرار دارد. در مجله دلتا با دیدنی های قونیه ترکیه بیشتر آشنا شوید.

آرامگاه و موزه مولانا

مقبره عارف، صوفی و شاعر مشهور، مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی، و موزه‌ای که یادگارها و آثار او را به نمایش می‌گذارد، از جمله جاذبه‌های مشهور دنیا به شمار می‌رود. آثار درون موزه شامل دست نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی است. این آرامگاه به نماد قونیه تبدیل شده و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

دیدنی های قونیه

موزه مولانا 

مکانی که امروزه به عنوان موزه مولانا نامیده می‌شود، در واقع محل زندگی و تدریس مولانا بوده. این باغ از متعلقات کاخ سلجوقیان و از طرف سلطان علاء الدین کیقباد به پدر مولانا سلطان العلماء بهاء الدین ولد اهدا شده است.
سلطان العلماء در سال ۱۲۳۱ فوت کرد و در جای کنونی در موزه مولانا مدفون شده است. او اولین کسی است که در این باغ به خاک سپرده شده.

موزه مولانا

مراسم رقص سماع در قونیه

سماع در لغت به معنای شنوایی و آواییست که شنیدن آن خوشایند است و در اصطلاح صوفی به معنی اشراق و جدا شدن از خویشتن است. مراسم مذهبی درویش‌های چرخان (درویش‌های مرید مولوی) یکی از زیباترین مراسمیست که در قونیه برگزار می‌شود. چرخش افراد همراه با ریتم خاص و شاعرانه موسیقی احساس پرواز و عرفان را در روح این دراویش زنده می‌کند. در نقاط مختلفی از قونیه و هم‌چنین در نزدیکی مرکز فرهنگی مولانا می‌توانید از دیدن این مراسم زیبای معنوی لذت ببرید.

مراسم رقص سماع در قونیه

مسجد علاءالدین

این مسجد از قدیم‌ترین آثار تاریخی دوران سلجوقیان بوده و روی تبه علاءالدین بنا شده است. در دوره رکن‌الدین مسعود اول سلطان سلجوقی، ساخت بنا آغاز شد و در زمان علاء الدین کیقباد اول به اتمام رسید (۱۲۲۱).
در محوطه مسجد مزارهای مسعود یک، قلیچ آرسلان، رکن‌الدین سلیمان دو، غیاث‌الدین کیخسرو، قلیچ آرسلان چهار و غیاث‌الدین کیخسرو سه قرار دارد.

مسجد علاءالدین

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری “استانبول و ۱۰ تفریح جالب” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…