سه حقیقت جالب درباره پوست انسان که نمی دانستید

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پوست انسان بدون شک یکی از اعضای بسیار مهم بدن است. در حقیقت پوست بزرگ ترین اندام بدن محسوب می شود. با این وجود، اما هنوز برای ما کمی اسرارآمیز است.
09c4b1924a98807d56d3679564e3d3b0 0 سه حقیقت جالب درباره پوست انسان که نمی دانستید

همه ما می دانیم که پوست می تواند رنگ، بافت و ظاهر خود را تغییر دهد، مثل آنچه که بعد از آفتاب گرفتن برای پوست رخ می دهد. اما واکنش های دیگر پوست مثل سرخ شدن یا سیخ شدن موها می توانند ما را به درک عمیق تری از عملکرد بدن مان برساند. در ادامه این مطلب از  مجله دلتا به چند حقیقت جالب درباره پوست انسان خواهیم پرداخت.

۱- پوست ما هر ماه کاملاً نو می شود

حقیقت پوست انسان

احتمالاً می دانید که پوست انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است. از این تعداد، نزدیک به ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سلول به شکل  پوسته می‌ریزند. این اتفاق در عرض تنها یک دقیقه رخ می‌دهد. به همین دلیل اگر وزن مقدار پوستی که ظرف چهار سال و نیم گذشته از دست دادید را حساب می‌کردید، نتیجه چیزی در حدود ۱۸ کیلوگرم پوسته می شد! البته ما در زندگی روزمره حتی متوجه این موضوع هم نمی‌شویم. ریزش پوست مرده بی هیچ صدا یا جای گذاشتن هیچ رد و اثری رخ می‌دهد. این پوست مرده تبدیل به گرد و غباری می شود. عمده ی گرد و غباری که هنگام نظافت خانه پاک می کنید همین پوست مرده است.

۲- پوست ما مملوء از باکتری است

باکتری پوست انسان

در دوران بزرگسالی، تا هزار گونه باکتری مختلف می تواند روی پوست انسان وجود داشته باشد. این باکتری‌ها که توسط بدن خود ما تولید می شوند، معمولاً مفید و گاهی ضروری اند. آن ها به مقابله با دیگر عوامل بیماری زا کمک می کنند که می توانند برای ما مضر باشند، عوامل بیماری زایی که هر روز در معرض شان هستیم. اما در شرایط خاصی مثلاً عوامل محیطی، بالا رفتن سن، اضطراب، نگرانی و قرارگیری بیش از اندازه در برابر آفتاب، این باکتری های مفید می توانند بر ضد ما شوند و باعث مشکلات پوستی مختلفی شوند. درماتیت، جوش و روزاسه از جمله ی رایج ترین این مشکلات هستند.

۳- چرا موهای بدن مان سیخ می شود؟

موی پوست انسان

اگر رد این ویژگی را بگیریم به حیوانات می رسیم. ما این ویژگی را به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای مقابله با سرما به ارث برده ایم. هر تار موی بدن ازطریق یک ماهیچه به پوست متصل شده است و این ماهیچه می تواند منقبض شود. وقتی آن اتفاق رخ می دهد، موهای بدن «راست» می شوند. هر چه حیوانی موهای بیشتری داشته باشد، اثر این ترفند هم بیشتر می شود. موهای حیوانات وقتی احساس خطر می کنند هم سیخ می شود. به همین خاطر، مثلاً گربه ای که موهای بدنش راست شده و پشتش را خم کرده، بزرگ تر به نظر می رسد و وقتی که حیوان باید دشمن خود را بترساند همین امر می تواند می تواند به کمکش آید.

سیخ شدن موهای بدن ممکن است در زمان تلاش و تقلای فیزیکی، حتی برای فعالیت های جزئی هم رخ دهد. علت این مسأله آن است که تلاش فیزیکی باعث فعال شدن دستگاه عصبی سمپاتیک شود. گاهی هم ممکن است موهای بدن بی دلیل راست شوند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «تاثیر بیماری لثه بر امراض قلبی، دیابت و آلزایمر» را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    با سلام و عرض خسته نباشید – مطالب بسیار عالی و آموزنده است – تشکروسپاس از زحمات شما

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۳۴ ق٫ظ

  3. اسما

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۴۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…