ساخت ریه های کوچک در آزمایشگاه به منظور درک بهتر کووید-۱۹

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان با تولید ریه های کوچک در آزمایشگاه به یافته‌های جدیدی در مورد چگونگی بیمار شدن و صدمه دیدن ریه‌ها توسط کووید-۱۹ دست یافتند.
ریه های کوچک

گروهی از محققان کره‌ای و بریتانیایی با انتشار مقاله‌ای در ژورنال Cell Stem Cell، جزئیات یافته‌های جدید خود از ساز و کار پنهانی ویروس کرونا را شرح دادند. تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم دنیا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری از ۱ میلیون نفر عبور کرده است، اما محققان هنوز نفهمیده‌اند که این ویروس دقیقاً چه تأثیری بر بدن انسان می‌گذارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش روی ریه های کوچک جدید بخوانید.

تولید ریه کوچک

«Joo-Hyeon Lee»، یکی از نویسندگان مقاله و رییس مرکز تحقیقاتی سلول بنیادی دانشگاه کمبریج می‌گوید: «اطلاعات ما در مورد نحوه آلوده شدن ریه‌ها توسط ویروس کرونا به طور شگفت انگیزی کم است. ما با پرورش مدل‌های سه بعدی از قسمت مهمی از بافت ریه یا به عبارتی ساخت ریه های کوچک در آزمایشگاه، اتفاقاتی که با آلوده شدن ریه‌ها رخ می‌دهند را مطالعه کردیم.»

محققان به منظور آگاهی بهتر از نحوه آلوده شدن ریه‌ها توسط ویروس کرونا و ایجاد بیماری کووید-۱۹، سلول‌هایی به نام «کیسه هوایی نوع دو» (Alveolar type 2) را از بافت‌ها استخراج کردند. محققان با دستکاری سلول‌های کیسه هوایی نوع دو و بازگرداندن آن‌ها به مرحله «سلول بنیادی»، موفق شدند ساختارهایی سه بعدی شبیه به کیسه‌های هوایی با رفتاری مشابه تولید کنند.

محققان سپس این ارگان‌های مصنوعی را به ویروس کرونا آلوده کردند و با استفاده از تصویربرداری فلورسانس و تحلیل ژنتیکی تک سلولی نحوه واکنش سلول‌ها به ویروس را مطالعه کردند. محققان می‌گویند با استفاده از این ریه مصنوعی می‌توان به سوالات بی‌پاسخ متعددی مثل میزان آسیب‌پذیری ژنتیکی فرد به ویروس کرونا، میزان بیماری‌زایی جهش‌های ویروس و نحوه آسیب زدن کرونا به سلول‌های کیسه هوایی جواب داد و مهم‌تر از همه داروهای جدید برای مقابله با این بیماری توسعه داد.

بیشتر بخوانید: پژوهش‌های جدید سازوکاری برای توضیح چگونگی نقش بیماری لثه در انواع بیماری‌های التهابی ارائه می‌دهند. مطلب «تاثیر بیماری لثه بر امراض قلبی، دیابت و آلزایمر» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…