ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های روانی

۷
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افسردگی حاد، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی شایع‌ترین بیماری‌های روانی هستند، اما بیماری‌های روانی خطرناک‌تری وجود دارد که میان مردم ناشناخته‌اند. ترسناکترین و خطرناکترین بیماری های روانی را در این مطلب بشناسید.
خطرناک ترین بیماری‌ های روانی

خطرناک ترین بیماری‌ های روانی

خطرناک ترین بیماری‌ های روانی کدامند؟ علائم این بیماری‌ها چیست؟ آنچه امروزه به عنوان «اختلالات یا بیماری‌های اعصاب و روان» شناخته می‌شود، عموماً تغییری مشخص در ساختار و کارکرد مغز انسان‌ها است. در ادامه همراه مجله دلتا باشید.

در این قسمت ما به بررسی برخی از خطرناک‌ترین بیماری های روانی به صورت جزئی می‌پردازیم:

افسردگی شدید و دیستیمیا

منظور از افسردگی شدید، احساس ناراحتی، ناامیدی و پوچی نسبت به زندگی به صورت بلندمدت است. این اختلال که معمولا در ادامه اتفاقاتی تلخ در زندگی افراد به وجود می‌آید، حس بی‌ارزش شدن زندگی و میل به مرگ را به همراه دارد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند معمولاً در موارد حاد به خودکشی فکر کرده یا اقدام به آن می‌کنند.

افسردگی

وسواس

اختلال وسواس فکری را باید شایع‌ترین نوع بیماری در همه جوامع دانست. فرد وسواسی معمولاً در تصمیم‌گیری و انتخاب بسیار ناتوان بوده یا در نوع دیگر آن، اصرار و تأکید غیرمعقولی بر انجام دادن کاری خاص و البته غیرمنطقی دارد

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، یکی از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های روانی است. این بیماری مزمن معمولاً توهمات فراوانی از جمله شنیدن صدا یا دیدن تصاویر خیالی را به دنبال دارد. این اختلال که معمولا موجب ناتوانی و بعضاً بروز مشاجرات میان فرد با دیگران می‌شود، در موارد حاد نیازمند بستری شدن در آسایشگاه‌های مخصوص است.

اسکیزوفرنی

فوبیا

فوبیا یا ترس بیش از حد، بیماری روانی خاصی است که اشاره به ترس غیرمعقول فرد از چیزی مثل تاریکی، ترس از ارتفاع، ترس از حیوانات، روابط جنسی و در موارد بسیاری صرف ارتباط برقرار کردن با دیگران دارد. این بیماری که معمولاً ریشه در کودکی یا تجربه تلخ افراد دارد، منجر به فاصله گرفتن فرد از موقعیت‌هایی طبیعی و حتی بی‌خطر دارد. فوبیای اجتماعی اشاره به انزوای افراد و حس ترس از دیگران به خاطر پیامدهایی مثل مورد قضاوت قرار گرفتن دارد.

از آسیب‌های خطرناک این بیماری در موارد حاد؛ می‌توان به تجربه شوک‌های کوبنده و همچنین ابتلا به روان‌پریشی اشاره کرد.

اضطراب اجتماعی (GAD)

منظور از اختلال اضطراب اجتماعی، تجربه طبیعی افراد در موقعیت‌های استرس‌زا و هولناک نیست. فردی که از این اختلال رنج می‌برد، حتی در مواردی که دلیلی برای اضطراب و استرس وجود ندارد، همواره نگران بوده و از لحاظ ذهنی درگیر آن است.

بیماری روانی

دوقطبی

بیماری دوقطبی نوعی اختلال روانی مزمن است که رفتار سینوسی و نوسان زیاد خلقی افراد را به دنبال دارد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، به صورت مداوم حالات سرخوشی یا شیدایی و افسردگی یا ناراحتی را به نحو پیوسته تجربه می‌کنند.

استرس پس از سانحه

بیماری استرس پس از سانحه، یکی از شایع‌تری اختلالات روانی است. معمولاً افرادی که تجربه تلخی از یک حادثه مثل جنگ، تصادف، آتش‌سوزی، بلایای طبیعی و … دارند، مکرراً صحنه‌ای خاص یا کلیت آن سانحه را به یادآورده و از آن رنج می‌برند. این بیماری شاید به خودی خود چندان خطرناک نباشد اما معمولاً فوبیا و افسردگی‌های خطرناکی را به دنبال دارد.

دو قطبی

درمان این بیماری‌های روانی

به طور کلی هیچ‌کدام از بیماری‌های مذکور آن‌قدر خطرناک نیستند که غیرقابل درمان تلقی بشوند. در هرکدام از موارد ذکر شده بهتر است فرد، هم در شرایط حاد و هم در شرایط طبیعی، به متخصص رجوع کرده و از او مشورت بگیرد. با این حال در ادامه به چند مورد از راهکارهایی که می‌تواند در حل این مسائل راهگشا باشد اشاره می‌کنیم:

  • رژیم غذایی و خواب کافی
  • کمک گرفتن از دیگران و سعی در ارتقا روابط اجتماعی
  • تمرکز بر فعالیت‌های مورد علاقه و همچنین روحیه‌بخش
  • داشتن نگرش مثبت به زندگی و اتفاقات
  • توسل به معنویت به معنای عام آن
  • ورزش کردن و انجام تفریحات کم‌خطر

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

    فوق العاده بود لطفا مطالب بیشتری بگذارید

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر گرامی، بله حتما

      پاسخ

    • ناشناس

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۴۱ ب٫ظ

      من هم فوبیا دارم هم افسردگی هم اضتراب اجتماعی هم بیماری دو قطبی و هم اسکیزوفرنی

      پاسخ

  3. ای کاش خوب شوم

    ۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۲۶ ب٫ظ

    سللم لطفا دو پیام قبلی من را داخل سایت نگذارید و فقط برای من د حق من دعا کنید که مشکلات زندگی ام تموم شه و دیگر فکر های اشتباه از من سر نزنه….

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…