قصبه؛ قناتی که توسط جن‌ها ساخته شد!

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر تا به حال به گناباد سفر کرده باشید یا درباره آن پرس و جو کرده باشید. حتما داستان قنات قصبه گناباد را شنیدید.
قنات قصبه

گناباد، شهری که مردم محلی و ساکنانش باور دارند نام قدیم آن جن‌آباد به معنی آبادی جن‌ها بوده است. در طول سال ها به جناباد و سپس گناباد تغییر یافته است! زیر این شهر افسانه‌ای‌، افسانه‌ای بزرگ‌تر مدفون است. برای جدا سازی خیال و واقعیت قنات قصبه با مجله دلتا همراه باشید.

ساخته شده به دست جن‌ها

همان طور که گفته شد غیر قابل تصور است که انسان توانسته باشد چنین تونل‌های مارپیچی را زیر زمین حفر کند. طبق گفته افسانه در میان پیچ و خم قنات قصبه سرزمین جنیان قرار دارد و هر انسانی که راه ورود به آن را کشف کند اموال آنان را تصاحب می‌کند.

قنات قصبه ساخته شده به دست جن‌ها

قناتی مملو از ارواح سرگردان

دسته‌ای دیگر از افراد بر این باورند که به دستور پادشاه مردان را وادار به حفر قنات می‌کردند. به خاطر شرایط سخت و دشوار و نبود کافی هوا تعداد زیادی از آنان هنگام حفر و لایروبی کشته شدند و هیچ اثری از آنان باقی نماند. آن‌ها با لباس‌های سپید مانند کفن به داخل قنات می‌رفتند زیرا همیشه احتمال آن وجود داشت که زنده بر‌نگردند. این مردان تبدیل به ارواح سرگردانی شدند که در میان این تونل‌ها زندگی می کنند.

کفاره‌ی برای گناهان

بهمن از پادشاهان کهن ایران پس از ارتکاب یک گناه بزرگ خود را لایق سلطنت ندید، اما موبدان رای دادند که او برای کفاره گناه خود می‌‌تواند یک کار نیک انجام بدهد که خیر آن به عموم برسد. بهمن، هزار قنات در مکان‌‌های بی‌آب اطراف فرمانروایی خود احداث کرد که قنات مهم قصبه گناباد از آن جمله است.

کفاره‌ی برای گناهان

حفارانی با قدهای بسیار بلند

به خاطر فاصله زیاد بین ردپاهایی که در کف قنات دیده می‌شوند این نظریه مطرح شد که حفاران حداقل ۲۰ سانتی متر بلندتر از انسان‌های امروزی بودند. البته به خاطر به خاطر از بین رفتن بعضی از رد پاها، باز کردن چاه‌های جدید و یا خطا در اندازه‌گیری نمی‌تواند علتی علمی باشد.

استفاده ابزاری از دیوها

برخی دیگر از افسانه‌ها می‌گویند پس از احتیاج بسیار مردم به آب، شخصی به نام طاهر آب شناس راه کاری برای حل مشکل پیدا کرد. او به دیوها دستور داد مجرایی بکنند و از بالا دست به سمت پایین ‌دست آب را هدایت کنند و قنات از آن‌ جا به وجود آمد.

استفاده ابزاری از دیوها

حقیقت قنات قصبه

تحقیقات نشان می‌دهد که قدمت این مکان به حدود دو هزار و پانصد سال قبل بر می‌گردد و مصادف است با ورود آریایی‌ها به ایران اما نظریه‌های دیگری مبنی بر ۷۰۰۰ ساله بودن آن نیز وجود دارد البته برای اثبات آن‌ها تحقیقات بیشتری نیاز است. طول این قنات بیش از سی و سه هزار متر است و ۴۷۰ حلقه چاه درون آن زده شده است. عمق بزرگ‌ترین چاه ۳۰۰ متر است.

حقیقت قنات قصبه

قنات قصبه طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان است. به محض ورود به آن روشنایی روز محو می‌شود و تاریکی جای آن را می‌گیرد. این قنات بعد از گذشت تمام این سال‌ها هنوز هم آب مورد نیاز شهر را بدون این که کسی توضیحی برای آن داشته باشد تامین می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری ایران مطلب “ترین” های جاذبه‌های گردشگری ایران را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. شروین

    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در ۵:۴۲ ب٫ظ

    شما همیشه جن وجود ندارد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…