شایع ترین علل درد سمت راست شکم چیست؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در فضای شکم ارگان‌های مختلف دستگاه گوارش قرار گرفته‌اند که آسیب و اختلال عملکرد هر کدام باعث ایجاد علائم هشداردهنده می‌شود. درد سمت راست و پایین شکم اگرچه یک نشانه و علامت است منتهی می‌تواند علل متعددی داشته باشد.
علت درد سمت راست شکم

درد سمت راست شکم

درد سمت راست شکم نشانه چیست؟ علت درد سمت راست شکم چیست؟ با توجه به اهمیت دردهای شکمی در این مطلب از مجله دلتا به معرفی کامل دلایل درد سمت راست شکم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

درد سمت راست و پایین شکم

شاید بهتر باشد بدانید که در سمت راست و پایین شکم شما، بخشی از روده‌های بزرگ و کوچک، آپاندیس، قسمتی از کلیه، رحم و تخمدان (در بانوان) قرار گرفته‌اند. اگر در عملکرد هر یک از اعضایی که نام بردیم خللی وارد شود، ممکن است خود را با درد در سمت راست و پایین شکم نشان دهد.

درد سمت راست شکم

برای اینکه دلیل قطعی درد در سمت و پایین مشخص نیست و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مرتبط باشد، بهتر است به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

چه مشکلاتی باعث درد سمت راست و پایین شکم می‌شوند؟

یک باور اشتباه بین مردم جای گرفته است که متاسفانه دهان به دهان می‌چرخد در خصوص اینکه درد سمت راست و پایین شکم همان درد کلیه و بخاطر سنگ کلیه است و راهکار آن فقط نوشیدن آب زیاد است. درد سمت راست و پایین شکم می‌تواند علل متعددی داشته باشد که سنگ کلیه فقط یکی از این علت‌هاست.

یبوست و درد سمت راست شکم

ممکن است برای مدتی، از چند روز تا یک هفته شما قادر نباشید که به راحتی مدفوع را دفع کنید. در این وضعیت شما احتمالا از درد راست و پایین شکم، احساس فشار در کل شکم یا نفخ و ورم شکم رنج می‌برید.

دل درد

درد سمت راست شکم بعد از خوردن غذا

مصرف مواد غذایی آلوده به انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها منجر به مسمومیت غذایی می‌شود. مسمومیت غذایی علائم متعددی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، درد در نواحی مختلف شکم، بی حالی و ضعف را به دنبال دارد.

التهاب آپاندیس (آپاندیسیت) و درد سمت راست شکم

آپاندیس یک زائده در دستگاه گوارش است که اگر ملتهب شود باعث ایجاد درد در اطراف ناف می‌شود. اگر التهاب ادامه پیدا کند کم کم درد به سمت راست و پایین شکم کشیده می‌شود.

اگر علت درد سمت راست و پایین شکم در شما آپاندیسیت باشد؛ احتمالا شما علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن دارید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید:

  • بیماری شما نگران کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید.
  • در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص یا شروع درمان مراجعه کنید.

علت درد شکم

درد سنگ کلیه

اگر کلیه راست شما دارای سنگ باشد، ممکن است درد سمت راست و پایین شکم و کشاله ران داشته باشید. درد ناشی از سنگ کلیه حالتی مثل تیر کشیدن دارد که از سمت راست شکم تا ران ممکن است وجود داشته باشد.

درد سمت راست و پایین شکم در بانوان؛ اختلال در رحم یا تخمدان

بانوان ممکن است اقدام به بارداری کنند یا شاید ناخواسته باردار شوند، بعد از مدتی ممکن است درد شدید در سمت راست و پایین شکم ایجاد برای آن‌ها ایجاد و باعث شود بانوی محترم به اورژانس مراجعه کند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که حاملگی خارج از رحم است.

اختلالات کبدی

کبد اگر آسیب ببیند علائم متعددی از خود نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها درد در سمت راست و بالای شکم است. اگر شما به همراه درد شکم علائمی از قبیل ضعف، بی اشتهایی، تهوع، احساس ناخوشی در شکم، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها داشته باشید؛ ممکن است که پزشکتان صلاح بداند کبد شما را بررسی کند.

اختلالات کبدی

اختلال عملکرد کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از بخش‌های کوچک دستگاه گوارش شماست که در فرآیند هضم و گوارش غذا موثر است. اگر سنگ در کیسه صفرا ایجاد شود یا مسیر خروجی صفرا بسته شود؛ شما علائم متعددی خواهید داشت که یکی از آنها درد در سمت راست و بالای شکم است.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۳۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۳۴ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…