درد مچ دست، علت و راه‌های درمان آن

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درد مچ دست اغلب به علت کشیدگی یا شکستگی در اثر جراحات ناگهانی به وجود می‌آید. اما درد مچ دست می‌تواند بر اثر ترومای تجمعی مانند صدمه ناشی از حرکات تکراری، آرتروز و سندرم تونل کارپال به وجود بیاید.
علت درد مچ دست

راه‌های درمان درد مچ دست

علت درد مچ دست چیست و چگونه رفع می‌شود؟ چگونه می‌توان علت درد مچ دست را تشخیص داد و آن را درمان کرد؟ در این مطلب از مجله دلتا به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دلایل درد مچ دست

آسیب به هر یک از قسمت‌های مچ دست می‌تواند موجب درد شده و روی قابلیت فرد برای استفاده از مچ و دست اثر زیادی بگذارد.

درمان درد مچ دست

آسیب‌دیدگی‌ها

جراحات ناگهانی: آسیب‌دیدگی مچ دست اغلب زمانی رخ می‌دهد که با دست به زمین بیفتید. این صدمات می‌تواند موجب رگ به رگ شدن، کشیدگی و حتی شکستگی شود.

صدمه ناشی از حرکات تکراری: هر فعالیتی که در آن نیاز به انجام حرکات تکراری مچ دست باشد، از ضربه زدن به توپ تنیس تا کشیدن آرشه ویولون‌سل و رانندگی، می‌تواند موجب التهاب بافت‌های اطراف مفاصل شده یا باعث شکستگی‌های تجمعی شود.

التهاب مفصل 

آرتروز: این نوع التهاب مفاصل زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف‌هایی که در انتهایی استخوان‌ها موجب تسهیل مفاصل شده به مرور تخریب شوند. آرتروز در مچ دست غیرمعمول است و معمولا فقط در افرادی به وجود می‌آید که قبلا سابقه‌ی آسیب‌دیدگی مچ دست را داشته‌اند.

روماتیسم مفصلی: اختلال خود ایمنی است که در آن دستگاه ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله ‌ور می‌شود. روماتیسم مفصلی معمولا مچ دست را درگیر می‌کند. اگر یک مچ دست آسیب ببیند، آسیب‌دیدگی به مچ دست دیگر نیز سرایت پیدا می‌کند.

درد مچ دست

سایر بیماری‌ها

سندرم تونل کارپال: سندرم تونل کارپال زمانی بروز پیدا می‌کند که فضا برای یکی از اعصاب اصلی دست به نام «عصب میانی» یا «عصب مدین» در دالان مچ دست یا تونل کارپال فشرده یا تنگ شود.

بیماری کین‌باخ: این بیماری معمولا در جوانان بروز پیدا کرده و در آن یکی از استخوان‌های کوچک مچ دست به تدریج تخریب می‌شود. بیماری کین‌باخ در واقع زمانی بروز پیدا می‌کند که خون‌رسانی به این استخوان مختل شود.

فیزیوتراپی

درمان درد مچ دست

روش‌های درمان درد مچ دست بسته به نوع، ناحیه و شدت آسیب‌دیدگی و همچنین سن و وضعیت سلامتی فرد، بسیار متنوع هستند.

درمان‌های دارویی درد مچ دست

مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و استامینوفن، ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند. مسکن‌های قوی‌تر نیز باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

فیزیوتراپی برای درمان درد مچ دست

فیزیوتراپ می‌تواند حرکات اصلاحی و تمرین درمانی‌های خاصی را برای آسیب‌دیدگی مچ دست و مشکلات تاندون به کار ببرد. در صورتی که فرد نیاز به عمل جراحی داشته باشد، فیزیوتراپ می‌تواند در دوره‌ توان‌بخشی بعد از جراحی به بیمار کمک کند. همچنین ممکن است که یک ارزیابی ارگونومیکی محیط کار به فرد کمک کند، تغییرات مثبتی را در محل کار خود اعمال کند تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری کند.

علائم درد مچ دست

عمل جراحی برای درمان درد مچ دست

در برخی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد، این موارد عبارتند از:

  • شکستگی استخوان: در برخی موارد، برای ایجاد ثبات در شکستگی استخوان، نیاز به عمل جراحی است. ممکن است جراح ارتوپد برای اتصال قطعات شکسته استخوان از ایمپلنت فلزی استفاده کند.

سندرم تونل کارپال: اگر علائم شدید باشد، ممکن است لازم باشد رباطی که سقف تونل را تشکیل می‌دهد، برش داده شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

  • ترمیم تاندون یا رباط: برای ترمیم تاندون یا رباط‌هایی که دچار پارگی شده‌اند، گاهی اوقات جراحی لازم است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای درمان درد مچ دست

برای درمان درد مچ دست همیشه لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید برای آسیب‌های جزئی مچ دست روی آن یخ بگذارید یا اینکه مچ دست را با نوار پلاستیک باند پیچی کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…