کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وجود حجم زیادی از آب در سطح کره ماه موضوع بسیار مهمی است و می‌تواند روی سفرهای فضایی انسان به این سیاره تاثیر مهمی داشته باشد.
وجود آب در سطح ماه

در رصدهای قبلی از سطح ماه، ردپای هیدروژن مشاهده شده بود اما دانشمندان قادر به تفکیک بین آب و ماده‌ شیمیایی مشابه آن (OH) نبودند. داده‌‌های جدید از ماه نشان می‌دهد در دهانه کلویوس (Clavius)، مقدار زیادی آب وجود دارد. این دهانه، یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های برخوردی سطح ماه است که از زمین دیده می‌شود و در نیم‌کره جنوبی ماه قرار دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره وجود آب در سطح ماه بیشتر بدانید.

وجود آب در سطح ماه

اقدامات ناسا

ناسا در تلاش است تا با برنامه سفر به ماه آرتمیس، پس از سال‌ها دوباره انسان را بر روی ماه فرود آورد. این کشف جدید ناسا، هیجان دستیابی به ماه را چند برابر کرده است زیرا اندازه‌گیری‌های انجام شده، میزان آب در عرض‌های جنوبی را بیش از عرض‌های شمالی ماه نشان می‌دهد.

قرار است فضانوردان آرتمیس در قطب جنوب ماه فرود بیایند که این موضوع می‌تواند احتمال کشف مستقیم آب را افزایش دهد.

دانشمندان سال ۲۰۰۹ میلادی نشانه‌هایی از آب را در ماه کشف کرده بودند و در سال ۲۰۱۸ وجود آب در ماه به صورت یخ‌زده نیز تایید شد. اما اکنون محققان در مطالعات‌ تازه، نه تنها حضور آب در ماه را تایید کرده‌اند، بلکه دریافته‌اند که سطح ماه می‌تواند مقدار زیادی لکه‌های یخ را در نقاط تاریک خود پنهان کند.

سرپرست بخش اخترفیزیک ناسا نیز در این زمینه گفت: ما در گذشته، نشانه‌هایی داشتیم که H2O (آبی که می‌شناسیم) ممکن است در قسمت روشن ماه وجود داشته باشد.

اکنون می‌دانیم که چنین چیزی واقعا وجود دارد. کشف آب در ماه، درک ما را از سطح این قمر به چالش می‌کشد و پرسش‌های جالبی را در مورد منابع مربوط به کاوش در اعماق فضا ایجاد می‌کند.

وجود آب در سطح ماه

درنگاه اول، دسترسی آسان به آب، خبر خوبی برای ناسا محسوب می‌شود. اما هنوز ناشناخته‌های بسیاری دررابطه با این پژوهش جدید وجود دارد. اگر آب طبق انتظار در خاک ماه نهفته باشد، استخراج آن نیازمند تلاش بسیار خواهد بود.

ناسا و شرکت‌های خصوصی درحال همکاری برای دستیابی به اطلاعات مستقیم‌ از سطح ماه هستند. داده‌های به‌دست‌ آمده از کاوشگرهای آینده و مشاهدات بعدی، تعیین خواهد کرد که فضانوردان ماه، قادر به استفاده از این آب خواهند بود یا نه.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایقی خیره‌کننده درباره فضا! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۰۴ ب٫ظ

  3. زهرا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    عالی بود خیلی خوب .اطلاعات جدیدی به من داد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…