حذف بسازوبفروش‌ها از پرداخت تسهیلات بانکی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیر عامل بانک مسکن گفت: تا سال ۱۴۰۰ سازندگان غیرحرفه‎ای از چرخه دریافت تسهیلات ساخت مسکن حذف خواهند شد.

حذف بسازوبفروش ها از پرداخت تسهیلات بانکی

به گزارش مجله دلتا به نقل از مهر، یکی از مشکلاتی که طی یکسال اخیر در بازار مسکن پدید آمده ، کاهش عرضه واحد مسکونی در پی کاهش ساخت‎و‎ساز است که دلیل کم شدن ساخت و ساز نیز، رکود شدید بازار مسکن در فاصله سال های ۹۲ تا نیمه نخست ۹۶ برآورد شده است.

پس از آنکه در ماه های گذشته متقاضیان بازار مسکن افزایش یافتند، کاهش عرضه مسکن به معضل جدی تبدیل شده و این موضوع، افزایش اخیر قیمت مسکن را دامن زده است. برخی فروشندگان نیز با علم به کمبود مسکن (حداقل طی چند ماه آینده) دست به احتکار مسکن زده‌اند و خریداران و مصرف کنندگان واقعی با کمبود شدید واحدهای نوساز مطابق الگوی مصرف روبه رو شده‎اند.

در این میان بانک عامل بخش مسکن به منظور انجام وظیفه «توسعه‌ای» خود تلاش دارد تسهیلات ساخت مسکن را هوشمندانه به  جامعه هدف و مصرف کنندگان واقعی با ایفای نقش انبوه سازان و سازندگان حرفه‎ای (دارای پروانه صلاحیت ساخت و ساز) پرداخت کند.

به این صورت که عمده متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از قشر های  متوسط بوده و متقاضی خرید واحدهای مسکونی کوچک یامتراژ متوسط که در مناطق متوسط نشین کلان شهرها ساخته شده‎اند هستند. بنابراین تسهیلات ساخت به سازندگانی تعلق می‎گیرد که واحدهایی مطابق با این الگوی مصرف بسازند.

از دیگر نتایج اجرای این برنامه، حذف تدریجی سازندگان غیر حرفه‎ای و بساز و بفروش ها است که از اجرای مقررات ملی ساختمان در هنگام ساخت و ساز با استفاده از ترفندهای گوناگون فرار می کنند.

بساز و بفروش‌ها باید شناسنامه دار شوند

«ابوالقاسم رحیمی انارکی» مدیر عامل بانک مسکن درباره پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان و حمایت از سمت عرضه و ساخت‎و‎ساز و هوشمندسازی پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه سازان تصریح کرد: از ابتدای امسال روند همکاری بانک عامل بخش مسکن با انبوه سازان آغاز شده است. برنامه‎ای که این بانک برای هوشمندسازی پرداخت تسهیلات ساخت دارد به این صورت است که تا سال ۱۴۰۰ سازندگان غیرحرفه ای بطور کلی از چرخه پرداخت تسهیلات حذف شوند.

وی افزود: سازندگان غیرحرفه‎ای آنهایی هستند که خودشان واحد مسکونی دارند و می‎خواهند آن واحد را تخریب و نوسازی کنند. هم  اکنون به این افراد تسهیلات ساخت داده می‎شود. اما در آینده اگر دارندگان این نوع واحدها، نوسازی منازل خود را با همکاری انبوه ساز یا سازنده حرفه‎ای انجام دهند، به آنها تسهیلات ساخت تعلق می گیرد در غیر این صورت، این افراد  باید با منابع خودشان واحد ها را بسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…