مسکن در رکود، خریداران چشم انتظار کاهش قیمت‌!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مسکن در رکود، خریداران چشم انتظار کاهش قیمت‌! چرا که افزایش قیمت مسکن کاهش توان خریداران و رکود معاملات در شهریور ماه امسال را در پی داشته ، واین موضوع باعث شده است خریداران خانه چشم انتظار کاهش قیمت ها باشند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در مردادماه حاکیست : در ادامه رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، این نرخ در مردادماه به بالاترین  میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده  و رشد ۶۲ درصد را نسبت به همین ماه در سال گذشته ثبت کرده است.

مسکن در رکود

بانک مرکزی در گزارشی ازتحولات بازار مسکن در مرداد ماه که حاکی از کاهش معاملات مسکن بود آورده است، استنباط متقاضیان مسکن این بود  که  ادامه رکود شاید منجر به کاهش قیمت ها شود، موضوعی که فروشندگان و سازندگان مسکن آنرا رد می‎کنند.

قیمت تمام شده مسکن با افزایش نرخ ارز بالا رفته است‌

سازندگان و فروشندگان مسکن بر این باورند که قیمت تمام شده مسکن با رشد نرخ ارز افزایش می‌یابد و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نهایی مسکن کاهش یابد.

از سوی دیگر روند رو به رکود در بخش مسکن که یک ماه است آغاز شده اگر ادامه یابد  هر چند می تواند از رشد قیمت مسکن جلوگیری کند اما  این رکود به احتمال زیاد موجب کاهش اشتغال در بخش مسکن خواهد شد

طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال به ۱۲ هزار واحد رسید که در مقایسه با ماه قبل و همین ماه درسال گذشته به ترتیب ۱۱.۲ و ۳۳.۲  درصد کاهش نشان می‌دهد.

میانگین قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی در مردادماه

بنا بر این گزارش، در مرداد ماه میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۷۴ میلیون ریال بود که نسبت به  ماه قبل و ماه مشابه  پارسال به ترتیب ۶.۱ و ۶۲.۱ درصد افزایش داشته است .

بیشترین افزایش میانگین قیمت در مرداد امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته به منطقه ۵ معادل ۸۱.۸ درصد و کمترین میزان به منطقه ۱۲ معادل ۲۵.۳ درصد تعلق دارد.
بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی  معادل ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان را منطقه ۱ و کمترین آن با ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان منطقه ۱۸ از  آن خود کرده‎اند که نسبت به همین ماه در سال گذشته به ترتیب ۵۹.۳ و ۳۷.۴ درصد افزایش داشته است.

به هر روی برخی کارشناسان مسکن می‎گویند که رشد قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی امسال حباب بوده و به همین سبب معاملات مسکن ۳۰ درصد ریزش کرده است. پس کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک نباید  دور از انتظار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…